Svar: Søvn og rytme
27. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Lunas mor
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)
Jeg tænker nemlig at dagens rytme naturligt spiller ind på nattens rytme og derfor vil jeg naturligvis gerne sende dig en dagsplan, som jeg tænker den kan se ud til en pige på 6 knap 7 måneder:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre, evt. i mors seng
Morgen 7.30: ¾-1 dl. havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½-¾ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Lille flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30. Denne flaske trappes ud i 7 måneders alderen.
Frokost 11.30-12: ¾-1 dl. grøntsagsmos med kød eller fisk - hjemmelavet eller mos fra glas/frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - måske lidt senere, det afhænger af hvor lang en formiddagslur hun tager. Det er bedre at hun sover kort formiddagslur og sover længere middagslur.
Eftermiddag 16: ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop og tilbydes ofte også flaske om eftermiddagen. I 7 måneders alderen erstattes her ofte med en flerkornsgrød og flasken trappes ud.
Powernappen forsvinder - prøv at arbejde på en længere middagslur og at din datter stille og roligt får en rytme, hvor hun kun sover 2 lure dagligt. De tre lure hun tager lige nu, kan godt være årsagen til hendes vågne perioder om natten.
Aften 17.30-18: ¾-1 dl. grøntsagsmos med kød eller fisk, hjemmelavet eller mos fra glas/frost. Udgangspunktet dog mere og mere familiemaden, forsøg f.eks. med forskellige risretter i 7 måneders alderen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske, det der kaldes et drømmemåltid og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. Altså sove 5-6 timer uden mælk.
Det lyder som om at lillepigen naturligt er igang med at ændre rytme og netop igang med at ændre så hendes formiddagslur er kort og middagsluren lang og eftermiddagsluren måske kan undværes - det er rigtig fint, for det vil hjælpe på jeres nætter :)
Jeg tænker ikke at hendes søvn eller mangel på samme handler om mangel på nærhed fordi hun får flaske, men snarere om at hun lige nu gennemgår en stor udvikling. Rigtig mange børn vil ofte i 7 måneders alderen - nogle lidt før og andre lidt senere, have en periode, hvor de vågner om natten. De er ikke kede af det, men ligger og snakker, pludrer osv. og sover så igen. Det er en periode, det handler om udvikling og det holder op igen :)
Træg mave kan naturligvis godt give uro undervejs i søvnen og det er naturligvis vigtigt at du forsøger at tilbyde hende mad nok, variation i maden hun får og også sikrer hende væske nok, så hendes mave holdes igang naturligt - jeg håber at ovenstående dagsplan giver lidt idé om, hvordan.
Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad" i den finder du opskrifter, dagsplaner og mine forslag til hvordan I madmæssigt kommer videre måned for måned :) Og naturligvis også "Helens bog om børn og søvn" :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske