Brev:
Søvn og rytme
27. november 2012
Alder:
6 mdr.
Søvn og rytme
Kære Helen,
Vores datter er nu lige knapt 7 måneder gammel. Jeg har skrevet til dig tidligere ang. søvn, fordi hun har sovet dårligt om natten. Vi fulgte dit råd og satte hendes portioner grød ned, så hun kunne få dækket sit væskebehov i løbet af dagen. Desværre synes jeg ikke rigtig at det har hjulpet.
Vores nat i nat, har set således ud: Blev puttet kl. 20.30. fik en flaske kl. 23.15, vågnede og var vågen i to timer, hvor hun lå og snakkede. Kl. 5.30: rigtig vågen igen, lå og hyggede sig i sin seng. Kl. 6.00: blev taget op og fik grød.
Hun har lige rykket sin søvnrytme en del, så hun er begyndt at tage en længere middagslur, mens formidags- og eftermiddagslurene er blevet kortere.
Hun er kropsligt meget aktiv og er ikke så god til at sidde stille og putte. Derfor strækker hun sig helt bagover når vi prøver at svøbe hende for at berolige hende om natten.
Jeg har to spørgsmål om den (manglende) nattesøvn:
1. Jeg stoppede med at amme da hun var 4 mdr, og det er reelt siden da hun ikke har sovet igennem, kan hun mangle den nære kropskontakt? Jeg synes ellers at jeg har prøvet at kompenserer for den manglende amning, ved at holde hende ekstra tæt og ligge og putte mere med hende. (Selvom om det nok mest er for min skyld, for det er ikke altid hun gider.)
2. Kan det være at maven ikke kan følge med den mad hun får? Hendes afføring har været lidt træg.
Jeg kunne virkelig godt bruge at få en tidsplan for spisning i løbet af dagen og få nogle råd til, hvordan vi får hende til at sove i længere træk om natten.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Lunas mor