Brev:
Søvn og putteritual
27. november 2012
Alder:
2 mdr.
Søvn og putteritual
Hej Helen.
Jeg søger et godt råd vedr. min søns søvn/putteritual.
Jeg har fået endnu en fantastisk søn, som runder de 2 mdr. om nogle få dage.
Han sover stadig en del om dagen - står gerne op mellem 5.30-6.00, hvilket er helt okay. Han kommer så ud i barnevognen 1-1 1/2 time senere. Han sover 2-3 timer formiddag og eftermiddag. Om aftenen er han mere vågen. Vi prøver at give ham en søvn omkring aftensmad ude i barnevognen (det er her han sover bedst), men det er ikke altid det lykkes ret længe. Han tager en del "power nap" generelt i løbet af dagen og aftenen - specielt når han ammes.
Problemet er, at når han har været vågen længe og falder lidt hen i vores arme, er det fuldstændig umuligt at ligge ham i liften eller hans seng uden han vågner og er utilfreds. Jeg sover elendigt, når han er i sengen hos mig, men da jeg ikke kan ligge ham over uden han vågner og vi så har "fest" den næste time, så sover han hos mig. Så jeg føler nærmest ikke, at jeg har fået søvn de sidste mange uger. Nogle gange er kl. 00.30 før vi falder til ro.
Om aftenen falder han gerne i søvn ved mig, når han ammes eller på arm, men som sagt kan vi så ikke efterfølgende ligge ham fra os. Jeg har prøvet at amme ham i sengen, når han skal sove til nat, men uden godt resultat (somom han ikke bryder sig om mørke, da han bliver utilfreds i soveværelset, hvor lyset er dæmpet, men det er ok at blive ammet/ falde i søvn i sofaen i stuen). Jeg har prøvet at svøbe ham i et tæppe og gå rundet med ham og så ligge ham ned - men også uden resultat. Han har mange refleks-spjæt med arme og ben, derfor prøvede jeg at svøbe ham, da de da så ikke ku vække ham.
Har prøvet at give ham en flaske, hvis det var pga. sult, men resultatet blev ikke bedre og han sov desuden ikke længere af den grund. Melder sig hver ca. hver 3 time døgnet rundt, selvfølgelig oftere om aftenen.
De andre i min mødregruppe har fået afvide af en tidligere sundhedsplejerske, at babyer er vane-mennesker og det bare er med at få dem ud af sengen, hvis ikke man vil have dem der! Men mit problem er jo egentlig ikke at han er i sengen, men at jeg bare ikke sover, når han er der og er ved at blive kørt fuldstændig ned pga. manglende søvn. Men det handler vel også om tryghed fra hans side.
Og så kan jeg ikke forstå, at man kan give så små babyer "vaner", men det kan man måske? Er der overhovedet noget at gøre, når ikke han er ældre eller må jeg bare bide trætheden i mig ?
Synes virkelig, at jeg har prøvet alt. Men håber selvfølgelig at du lige har et guldkorn, som jeg har overset, der vil lette vores aftener! ;-)
Vil også lige tilføje, at om dagen er der overhovedet ingen problemer med at putte min søn i dragt og ligge ham i liften og ud i barnevognen! Han skal hverken vugges eller køres med, men giver sig bare til at sove.
Det er KUN om aftenen.
Med venlig hilsen
Marianne