Svar: Skriger og vil ikke sove i egen seng
27. november 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer - separationsangst, sygdom, ondt for tænder osv. og lige nu lyder det som om at jeres datter har rigtig meget brug for at mærke jer og brug for trygheden og nærheden.
Du fortæller at hun græder ulykkeligt, bare hun nærmer sig sin seng, hun vågner med skrig om natten og hvis du tager hende ind til jer, putter hende imellem mor og far, ja så sover hun uden problemer - armene strakt ud til hver side, så hun kan mærke jer, mærke at hun ikke er alene og kan således fint sove, uden bryst, uden gråd osv. Og det synes jeg er rigtig vigtigt at lytte til.
Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går eller hvis man kæmper med dem om at de skal sove alene ...
Jeg plejer at sige, at man skal forestille sig at deres mordepot eller forældredepot skal fyldes op. Jo mere nærhed og fysisk kontakt man kan give dem, jo mere har de at tære af, når vi ikke er der og derfor er den tætte kontakt så vigtig. I de perioder, hvor vores børn udvikler sig rigtig meget motorisk og mentalt og i de perioder, hvor de øver sig i at adskille sig, separere sig, har de ekstra meget brug for at mærke os og her vil de ofte virke klyngende. og det er vigtigt og helt naturligt - for man kan ikke adskille sig, hvis ikke man føler sig knyttet til ...
Derfor vil børn i denne alder ofte være i en slags separations-gentilnærmelses-fase, hvor de på den ende side klynger sig, vil være helt tæt og har brug for at føle sig nær og føle sig holdt - og hvor de på den anden side også ofte skubber os væk, så vil de op, så vil de ned igen, så vil de holdes, så vil de ikke - og det er helt normalt og kun tegn på sund udvikling. Og det er netop vigtigt at give dem nærheden.
Og ja - nogle gange kan det være en god idé at tage konsekvensen og flytte tremmesengen ind i soveværelset, fjerne den ene side af sengen og koble sengene sammen, for på den måde både at lære barnet at sove i egen seng og blive puttet lidt på afstand af mor og far, men samtidig også give barnet muligheden for at få nærheden, en hånd at holde i, hvis der er behov for det, for at kunne sove videre, når barnet vågner om natten.
Da jeres datter skal i vuggestue og derfor vil opleve yderligere adskillelse fra jer, så tænker jeg at det kan være udmærket at give hende ekstra opfyldelse af forældre-depotet netop nu ... :)
Nogle forældre vælger også at have en madras eller seng på børneværelset og lægger sig så med barnet der - for at barnet skal lære at blive på værelset ... Personligt kan jeg nu bedst lide at sove i min seng, men I skal naturligvis gøre, som I synes det passer jer bedst :)
Tænder og tandfrembrud kan godt nogle gange tage lang tid, netop fordi det er som om at tænderne bryder frem og så trækker sig tilbage - præcis som du beskriver og hvor man kan se at gummerne er hævede, røde og ømme. Kindtænder kan være slemme til at komme frem på denne måde ...
I kan tale med lægen om at få noget smertestillende, hvis I skønner at hun har behov for det i en periode.
I kan også overveje om hun græder, fordi hun har fået blærebetændelse - hvis det gør ondt, når hun tisser, så kan det være derfor hun vågner med gråd ... I kan her købe et urinprøvesæt til babyer på apoteket ...
Og så kan det jo også godt tænkes at lillesøster drømmer meget og kan have tendens til både mareridt og natteskræk ligesom storebror. Natteskræk opstår ofte først omkring 1½ år, men det kan også godt forekomme før 1 års alderen ...
Med hensyn til søvn om dagen, så vil jeg umiddelbart anbefale at I arbejder på at lillepigen sover to lure dagligt og ikke sover en lang middagslur. Jeg vil også anbefale at I står op til samme tid hver morgen og hvis hun ikke vågner af sig selv, så synes jeg I skal vække hende, så dagen begynder til fast tid. Dette for at skabe en dagsrytme, som naturligt vil påvirke hendes søvn positivt - også om natten. Da hun skal i vuggestue om en måned, vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme, som ligner den rytme, hun skal have der - hvor hun sover, spiser og er aktiv på sammem tidspunkter som de andre børn - og derfor også et stå op tidspunkt, som passer med at hun skal I vuggestue.
De fleste børn vil i denne alder sove korte lure i løbet af dagen, fordi de er så aktive og gerne vil følge med - "dagen skal ikke soves væk", der skal opleves og kroppen skal bruges både mentalt og motorisk. Derfor sover mange børn ikke mere end 2 ½ time samlet i løbet af dagen - og sover så en længere nattesøvn. Der er dog også mange børn, som sover 3-4 timer samlet i løbet af dagen og det må hun naturligvis godt, hvis hun trives bedst sådan - her vil nattesøvnen så naturligt være kortere. Gennemsnitligt vil hendes søvnbehov være 14 timer i døgnet.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur - sover 1-1 ½ time
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres også med mad i hånden - rejer, ½ hårdkogt æg, pastaskruer eller lignende, vand af kop.
En banan, en kop med mælk og puttes til middagslur ca kl 13-13.30, afhængig af hvor lang formiddagsluren er. Sover her 1 ½ - 2 ½ time, efter behov.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mos og også mad i stykker. Spiser med fingre, spiser med gaffel og hjælpes også af jer. Vand eller sødmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så starter dagen med morgengrød.
Og ja - du må gerne forsøge at holde fast i en dagsrytme, der ikke skifter alt for meget, da det godt kan give bedre søvnvaner på sig - og da hun også helst skal kunne fungere i vuggestuen, når hun starter der. Så et fast stå op tidspunkt om morgen og evt. være nødt til at vække hende fra formiddagsluren, så hun ikke sover dagen væk, men kommer op, er aktiv, spiser til faste tider osv. og så kan puttes til en god lur igen ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske