Brev:
Skriger og vil ikke sove i egen seng
27. november 2012
Alder:
10 mdr.
Skriger og vil ikke sove i egen seng
Kære Helen
Så er det min families tur til at hive sig i håret i søvn. Vores datter er næsten 10 mdr. gammel. I dagtimerne er hun for det meste meget glad, mild og stortrives. Hun er ikke den der er længst fremme i skoene rent grovmotorisk, men er efterhånden ikke langt fra at kunne kravle – pt. møver hun sig rundt, rejser sig på knæ ved ting osv. Finmotorisk tror jeg hun er godt med. Kan næsten selv drikke af kop (uden tud), har spist med flot pincetgreb siden hun var 7 mdr., vinker farvel, hopper i stolen til musik etc.
Vores problem er nætterne og søvn. Hun sover fint i løbet af dagen i sin barnevogn uden problemer, og har egentlig altid været glad for at sove. Ofte har hun lagt sig til at sove på gulvet eller i sin kravlegård, mens jeg har vendt ryggen til i fem minutter for at ordne opvask eller lign. Og hun har sovet på sit eget værelse fra hun var rimelig lille, da hun har en storebror, der godt kan få mareridt og natterædsel om natten. Det har derfor været bedst, at de sov hos sig selv, og så kom ind til os efter behov ;-) Men nu går den ikke længere.
Siden midt september har der næsten hele tiden været bøvl. Først fik hun mellemørebetændelse, så tænder, så mellemørebetændelse igen, så ammede hun hele natten, og nu er hun ved at få tænder igen og er enormt separationsangst.
Mht. mellemørebetændelse så er hun erklæret helt rask, så det driller ikke mere. Så troede vi, at vi skulle have en ”kold tyrker” mht. de meget hyppige amninger, men det blev der ikke noget af – hun vil blot tages op/have nærheden, så vi kom hurtigt ned på to amninger i døgnet. Mht. tænder så driller tænderne i overmunden for mig at se rigtig meget. De ser ud som om at de bliver ved med at komme lidt frem og så dækkes de til igen, hun har rød numse, hævet tandkød og vil ikke spise brød og alt mulig andet, der skal tygges. Sådan har det været i 3-4 uger. Kan det passe at det kan vare så længe?
Mht. separationsangsten så er den der stadig om dagen, men måske lidt mindre?!? Hun har grædt meget, når der kom fremmede, især mænd og især dem med skæg! Hun er stadig ikke meget for at man ryger ud af hendes synsfelt, så skal man gerne snakke højt hele vejen op på første sal og hele vejen rundt i huset, mens hun ”kalder”.
Om aftenen får hun godnatgrød efterfulgt af amning, før hun bliver puttet i egen seng. Hun bliver herudover ammet yderligere en gang – enten sen aften eller tidlig morgen alt afhængig af, hvordan hun sover. På det seneste har det været sådan at hun vågner med et skrig ca. 1 time efter hun er blevet puttet i egen seng. Hun skriger og græder hysterisk og er helt utrøstelig. Det eneste, der hjælper, er at tage hende op og holde tæt ind til sig (hun vil ikke engang amme, så det prøver vi ikke mere for ikke at starte dårlige vaner). Herefter er det umuligt at putte hende ned i sengen igen. Vi har prøvet at sidde længe med hende, hun falder til ro, men idet man nærmer sig sengen skriger hun. Jeg har prøvet at sidde med en hånd på hendes bryst, sunget sange, nynnet beroligende, vugget hende med hånden osv., mens hun lå nede i sengen. Men hun bliver ved med at græde/skrige, og når vi prøver at trække det lidt, ender det som regel med at storebror vågner.
Inden for den sidste uge har der været 4 dage, hvor jeg ikke engang har kunnet putte hende i egen seng efter godnatamningen – i det øjeblik hun fornemmer sengen, går det galt. Hun skriger og kæmper, som gjaldt det hendes liv.
Det eneste, der virker, er at komme ind i midten af mors og fars seng. Så kan hun ligge med armene godt spredt ud til siderne, så hun kan mærke både mor og far. Ofte holder hun helt fast i mig eller jeg kan få hende til at falde til ro ved at lægge mig oven på hendes hånd. Her sover hun fint og vågner kun til amning omkring kl. 5.
Så hvad er spørgsmålet egentlig? Det huer mig ikke så godt at jeg slet ikke kan putte hende i egen seng. Jeg har altid ment, at det vigtigste er, at børnene skal falde i søvn selv i egen seng – så må man godt ”flytte” i løbet af natten. Men det kan vi ikke længere eller også sover hun kun en time. Det er lidt dårlig søvn for os andre. Men spørgsmålet er, hvad vi kan gøre – det er umuligt at få hende i egen seng. Du har skrevet til flere andre, at man kan flytte deres seng hen ved siden af mors og fars seng, men hvad gør man, når hun faktisk har sovet i egen seng på eget værelse i adskillige måneder? Skal den flyttes tilbage?
Skyldes det separationsangst? Hun var også ”i-favn-baby” som spæd, ved ikke om det spiller ind.
Hvor meget skal hun sove om dagen? Hun sover gerne en lur på 3 timer og en på 2 timer eller en lur på 4 timer. Det afhænger af, hvordan hun har sovet om natten.
Nogle dage er hun tidligt oppe og følger derfor normalt program med to lure; andre dage får hun sovet til sent, fordi hun er kommet sent i seng og det bliver derfor kun til en lur fra fx 12-16. Jeg synes derfor det er svært at nå alle de måltider, man skal i løbet af dagen, men ellers følger vi din madplan. Og skiftene i dagsrytme gør det også svært at give hende én fast rytme.
Er det med tænderne normalt at det varer så længe eller kan der være andet galt med hende? Det virker dog usandsynligt, når hun er så glad og upåvirket i løbet af dagen.
Er det pga. tænderne at hun ikke vil spise brød, men kun gnaver pålægget af osv.
Hun starter i vuggestue om 1 md. (og jeg på nyt arbejde), så det ville være rart, om hun havde fået lidt mere rytme, lidt bedre tryghed og nattesøvn.
Hilsen