Svar: Sove på maven
25. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede
Rigtig mange børn sover godt på mave og foretrækker at sove på maven :) Når det er sagt, så anbefales det dog at spædbørn lægges til at sove på ryggen - dette for at forebygge vuggedød. Man har dokumentation for at maveleje og sideleje kan udgøre en risiko og derfor bør alle børn i dag sove på ryggen.
I pjecen "Forebyg vuggedød - til sundhedspersonale" skriver Sundhedsstyrelsen: "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven."
Jeres dreng lyder umiddelbart til at være en dreng, der motorisk er godt igang. Han lyder til at løfte sig højt op i armene, når han ligger på maven, han triller fra ryg til mave, er begyndt at gøre tegn til at ville krybe og kravle og lyder til at være motorisk stærk - men triller ikke fra mave til ryg ...
Jeg tænker at der lige nu er tale om en overgang. Og jeg vil derfor anbefale at I putter ham på ryggen, når han skal sove og lader ham falde i søvn der. Når I selv er vågne om aften og ingen I selv går i seng, vil det være godt at hjælpe ham på ryggen, hvis han har vendt sig - så han i hvert fald sover på ryggen, når I går i seng og ikke kan holde øje med ham. Men ellers må I et eller andet sted tro på, at han kan vende sig, sparke dynen af osv. hvis han har brug for det i løbet af natten ... uden at jeg kan give jer nogen garantier :) Hvis han klynker om natten, virker uroligt sovende og virker til at kunne have brug for stillingskift, så skal I naturligvis være der og hjælpe ham med det :)
I skal naturligvis også sikre jer at han ligger på et fladt underlag, at han kan dreje hovedet frit til siden, at han ikke har det for varmt, at rumtemperaturen ikke er for høj osv.
Jeg skal sende jer Sundhedsstyrelsens Pjece i et link, så I kan se hvad de præcist skriver:)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske