Svar: Spædbarns søvn
22. november 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Tillykke med den lille pige og tak for dit brev :)
Det lyder som om at I har fået jer en meget opmærksom pige, der rigtig gerne vil følge med i, hvad der sker omkring hende, og måske er hun derfor også en pige, som kan være lidt svær at aflæse. Det er svært helt at vide, hvornår hun egentlig er træt og har brug for at sove og hvornår hun har brug for at være aktiv ...
Derfor er du nødt til at se lidt på klokken og som udgangspunkt så bør hun ikke være vågen i mere end ca 2 ½ time af gangen. Nogle gange vil hun være vågen i kortere tid, før hun så atter skal puttes, andre gangen kan hun være vågen i lidt længere tid - men ca. deromkring - og hun må ikke være vågen i f.eks. 5-6 timer!
Det vil sige at når hun vågner af en lur, så skal du give hende lidt mælk og lege lidt med hende, pludre, stimulere hende både fysisk og mentalt, som hun nu kan med den alder hun har og så skal hun skiftes og have mælk ingen inden hun så atter skal sove. Det er vigtigt at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual og du må meget gerne amme fra begge bryster mellem hver lur, så hun får bryst fra den ene side, når hun vågner og får fra modsatte bryst, inden du så putter hende til næste lur. Næste gang hun vågner, så starter du på det bryst, hvor du sluttede sidst, lader hende spise godt fra den side, bøvser, pludrer, skifter og tilbyder modsatte bryst inden du så putter hende igen.
Du skal være opmærksom på at holde hende igang ved brystet, så hun spiser godt og effektivt og ikke falder for meget i søvn. Nogle børn har tendens til at powernappe imens de spiser og lærer sig derfor ligesom at nøjes med denne lille lur, men det er ikke nok for hende. Hun bliver naturligt træt, når hun dier, for det er hårdt arbejde - men hun skal ikke sove ved brystet og så derefter være vågen. Du skal altså prøve at holde hende i gang og når hun så er færdig med at spise og tydeligt er træt og ikke kan være vågen mere, så skal hun puttes og hun må her gerne falde i søvn ved brystet og flyttes sovende til f.eks. sin lift. Du må altså gerne amme hende i søvn, for netop at få hende til at sove.
Det kan nogle gange være en god idé at indføre et bad i løbet af dagen, hvor du kan starte med at amme hende inden du bader hende, og så amme hende igen efter badet og derefter putte hende. På den måde bliver hun også ekstra træt og bruger sig selv både fysisk og mentalt og kan herefter så sove en længere lur.
Du må også meget gerne amme hende i søvn i din seng og blive liggende sammen med hende og hjælpe hende til at sove netop fordi I ligger tæt og sover sammen. Det er helt okay med den alder hun har.
Du må også meget gerne amme hende og putte hende i barnevognen og trille hende en tur, hvis det kan være med til at holde hende sovende, så hun får den søvn hun har behov for i løbet af dagen.
Du må gøre alt det der virker - det vigtigste er at hun lige nu sover om dagen og ikke er vågen fra 12.30-24.30 :)
Det lyder som om at du har fint med mælk til hende - du skriver ikke hvad hun vejede, da hun blev født, men hun vejer nu 4700 gram og det lyder rigtig fint - med mindre hun f.eks. vejede 4000 gram ved fødslen, for så tager hun for lidt på .... Du skal nemlig være opmærksom på at meget vågne børn, nogle gange er vågne, fordi de har brug for mere mad ... så at amme hende ekstra kan være en rigtig god idé og hvis du fornemmer at din mælk har svært ved at løbe til eller du ikke kan høre at hun synker, så kan det være en overvejelse værd om hun har brug for supplement på en flaske. Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvordan du oplever amningen.
Hvis hun er vågen i mange timer og amning ikke hjælper, hvis du ikke kan få hende til at sove selvom du triller hende i barnevognen, går med hende osv. Alt hvad du gør ikke virker og hun bare er vågen, grædende, eller ligger vågen og kikker - så kan det være et forsøg værd at give hende en flaske. Lad evt. far give den, da han ikke forbindes med amning. Du kan give modermælkserstatning eller du kan vælge at malke ud med hånden eller med brystpumpe, så hun får din mælk i flasken...
Og ja, det er helt realtisk at hun skal sove ca 16 timer i døgnet, når hun kun er 1 måned gammel. At hun nogle gange kun sover 8-9 timer i alt er for lidt! Så ja, jeg er helt enig med dig i at det ikke er fordi hun skal "sove igennem", men at det handler om at hun skal have mere søvn og skal hjælpes til at sove mere.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idéer til, hvordan I kan få hende til dette :)
Rigtig meget held og lykke og god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske