Brev:
Spædbarns søvn
22. november 2012
Alder:
1 mdr.
Spædbarns søvn
Hej Helen.
Jeg har læst din bog om børn og søvn, men er alligevel rådvild.
Den 19 oktober fik vi en dejlig pige, hun er 1 måned og 3 dage i dag. Hun er en stor pige, ved sidste kontrol for 14 dage siden, målte hun 59 og vejede 4700g. Hun bliver ammet uden supplering.
Problemet er, at hun har nogen perioder hvor hun næsten ikke sover. De første 10 dage sov hun 16-18 timer i døgnet. Så fik hun en periode på en uges tid, hvor hun kun sov 6-8 timer i døgnet. Ofte kun 20-30 min af gangen hele døgnet, hun var ked og græd meget. Vi mente hun nok havde mavekneb. Så kom der en periode som var perfekt, de fleste dage sov hun 2x 1 time om formiddagen og en lang lur 2-4 timer midt på dagen og en lur på 1 times tid om eftermiddagen og igen en time om aftenen. Ved 21.30-22 tiden faldt hun i søvn ved brystet, svøbt i sit tæppe og hun kunne puttes i vuggen når vi selv gik i seng kl. 22.30, hvor hun sov til ca. kl. 2.30, blev ammet og sov så til ca.kl. 6.30 selvfølgelig er det cirka tider og nogen nætter vågnede hun en ekstra gang. Så kom der igen en periode med uro i 4-5dage, nætter med 2.5 times søvn og ingen søvn om dagen, hun var ked af det og græd meget. Den blev efterfulgt af en periode som igen var perfekt, nogenlunde som tidligere beskrevet.
Nu har vi igen haft en af de dårlige perioder de sidste 6 dage foreksempel var hun vågen søndag fra 12.30-24.30. Jeg kan snart ikke hænge sammen mere. Hvad gør vi forkert eller skal vi bare acceptere at hun har meget skiftende søvnbehov? Det virker bare som om hun er meget gladere i de perioder, hvor hun får mindst 16 timers søvn.
Det skal siges at jeg har lagt mærke til at i de ”gode perioder” har jeg været meget aktiv med hende, været til efterfødselsgymnastik, på besøg og ude at handle med hende. Hun har taget de lange sove perioder ved at falde i søvn i autostolen og er så blevet flyttet til barnevognen. Når de ”dårlige perioder” er startet er det altid i weekenden hvor vi ”bare har været hjemme” har gået tur i skoven og ikke været ude ”fremmede” steder.
Det blev et langt spørgsmål, men jeg håber at du kan hjælpe os.
Jeg har ingen forventninger om at hun "sover igennem", bare at hun sover mere regelmæssigt.
Venlig hilsen
Camilla