Svar: Natlige søvnvanskeligheder
22. november 2012
Alder:
11 mdr.
Kære N
Tak for dit brev og velkommen til - det er dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig, efter både at have fulgt med på sidelinjen og have læst en af mine bøger :)
Jeg kan godt høre at der har været en del søvnudfordrinder hos jer det sidste lille års tid og jeg kan godt forstå at du/I er ved at være trætte og efterhånden trænger til at sove mere end 3 timer i træk ... Det er ikke kun jer forældre, der har brug for dette, det har jeres lille dreng naturligvis også ...:)
Jeg tænker dog at det er en god idé at tage udgangspunkt i, hvad I kan forvente med den alder jeres dreng har nu - naturligvis med tanke for hvordan han er, jeres historie osv. men for at I stadig får en plan at arbejde videre med.
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham og han sover naturligt derfor uroligt om natten. Der sker også rigtig meget i hans hverdag - start i vuggestue, forkølelse og lige om lidt starter mor på arbejde, hvilket betyder længere dage og mere væk hjemmefra osv. Og det vil naturligvis give ekstra udfordringer, men ikke desto mindre er det stadig og måske netop derfor helt relevant at arbejde på bedre nattesøvn hos jer :)
Det er rigtig positivt at han nu sover bedre om dage. Han får to lure dagligt og lyder her til at sove godt. At han er i vuggestue hjælper sandsynligvis på dette, fordi han der puttes efter en fast rytme og rutine og det hjælper ham rigtig godt. Han kan spejle sig i de andre børn og der sker så meget nyt, at han naturligt "bliver kørt træt" på en anden måde og derfor også sover anderledes. Den nye gode rytme om dagen er vigtig for en god nattesøvn :)
Han har ernæringsmæssigt brug for 2 amninger i døgnet. Disse to amninger kan ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Og han skal naturligvis have lov til at få sin mælk og den tryghed, han også får via amningen. Særlig nu, hvor han er adskilt fra mor om dagen, vil han naturligt kunne have ekstra behov for amningen og derfor søge brystet mere - men to amninger vil være passende.
Og så fortæller du, at når han vågner om natten, så virker det godt, at du kan give ham en hånd gennem tremmerne, at han lige kan mærke dig og at han bliver beroliget af dette. Og det er rigtig godt. Det er derfor umiddelbart vigtigt at han får ekstra nærhed lige nu - hvilket jo ikke er det samme som brystet. Det lyder for mig som om at han rent faktisk godt vil kunne sove uden at få brystet, hvis han "bare" får nærhed og mærker at I stadig er der. Han er jo stadig så lille at han ikke kan forstå hvor I går hen, når I går. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer - så han har brug for at se jer og mærke jer, for at vide at han ikke er forladt.
Da soveværelset ikke er så stort og børneværelset ligger i den anden ende af lejligheden, så tænker jeg at løsningen måske kunne være at du prøvede at sove 3 nætter i et tilstødende lokale og lod fra og søn sove sammen i soveværelset. Jeres dreng på din plads i din seng. Og at far så gav ham alt den nærhed og kontakt, som var nødvendigt.
Du skal stadig amme ham - og f.eks. amme ham aften og sen aften - men derefter kan far tage over og mor sove et andet sted - og på den måde kan jeres dreng lære at sove uden at få bryst og lære at sove trygt, netop fordi far er der. Det er altså ikke et spørgsmål om at han skal græde og være dybt ulykkelig og have en "kold tyrker", hvor I lader ham græde i hans seng - det handler i stedet om at han får sin mælk, falder til ro trygt og godt netop med amning, som han er glad for. Gerne amme ham i din seng og lade ham falde i søvn der og far tager så over fra midnat, er der, beroliger, betrygger, putter med ham, holder ham i hånden osv. Og du sover i et andet rum - og kan måske for første gang i et år sove mere end 3 timer :)
Det vil også give dig overskuddet til så at kunne holde fast i de nye rutiner og ikke amme om natten, når du så efter 3 nætter flytter tilbage i soveværelset og din egen seng - så du netop ikke bliver irriteret og lader det gå ud over ham, som du selv skriver - men netop kan være der for ham, hvis det er nødvendigt.
I skal naturligvis sikre jer at han ikke vågner og græder, fordi han har ondt. Netop ved start i vuggestue er det naturligt at børn får forskellige infektioner og det er synd hvis han er ved at få mellemørebetændelse eller andet, så er det ikke nu I skal træne søvn. Modsat, så er det også en god idé at træne søvnvanerne om natten nu, netop fordi det faktisk går godt om dagen og fordi han lyder til at kunne netop nu.
Du fortæller jo at når han vågner om natten, så er han meget grædende, men også svær at trøste med brystet. Og det tyder jo på at det ikke er brystet han egentlig har behov for men mere nærheden og at far derfor vil kunne trøste og berolige ham, netop ved at sove sammen med ham.
Og alt efter hvordan det så går, så kunne I efter de 3 nætter vurdere om det er der, jeres dreng skal på eget værelse. Hvor du så ammer ham, putter ham kærligt, nænsomt osv. så han stadig får sagt farvel til dagen og alle oplevelserne på en god måde og far så er den der går ind på værelset, hvis jeres dreng vågner i løbet af natten og søger jer - sen aften kan du gå ind og amme, men ellers er det far, som tager over lige nu. Det lyder som om at far er meget interesseret i at ville hjælpe for at skabe en ændring og det lyder faktisk som om at far vil kunne og vil være ret god til det :)
Håber I kan bruge dette lidt videre og at det giver et lille skub til at komme videre, fortsat held og lykke - måske er det jeres weekend projekt ...?! :)
Rigtig god weekend!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske