Brev:
Natlige søvnvanskeligheder
22. november 2012
Alder:
11 mdr.
Natlige søvnvanskeligheder
Kære Helen,
Jeg har mange gange tænkt på at skrive til dig vedr. vores dejlige 11 mdr. gammel søn pga. søvnvanskeligheder. Søvnvanskelighederne har været mange og skiftende og det er nok også kommet lidt bag på min kæreste og jeg, hvor svært det kan være for et lille barn at sove - noget som vi nok troede kom mere naturligt.. Har læst din bog om Børn & Søvn, og har flere andre bøger liggende, men kan nu mærke at jeg har brug for et lidt mere individuelt svar.
De aktuelle søvnvanskeligheder er nu begrænset til om natten, men vil alligevel godt lige nævne kort, hvad der har været af vanskeligheder indtil nu, da det måske siger noget om aktuelle..
Vores dreng har altid sovet meget lidt - i hvert fald meget lidt selv i begyndelsen. Jeg havde store ammeproblemer, da vores lille dreng ikke kunne sutte, og lang historie kort, så benyttede jeg suttebrikker de første fem uger for at han kunne få godt nok fat. Men mælken løb for langsomt med suttebrikkerne og han havde tilsyneladende ikke kraft nok til at suge mælken ud (trods helt normal fødselsvægt og fin dreng født til termin:). Det resulterede i at han faldt i søvn hos mig (af udmattelse) mens jeg ammede og spisningen strakte sig til at fylde det meste af døgnet.
Vi kæmpede videre med at få brudt den dårlige cirkel og det lykkedes at komme af med suttebrikkerne og nu blev amningerne reduceret til ca 2x 40 min pr amning (og blev gradvist hurtigere) og den lille mand begyndte at sove nogle længere og mere samlede lure i sin barnevogn. Han var dog meget vågen i forhold til sin alder da han var under 3 mdr. Han kunne fx godt være vågen > 4 timer ad gangen. I 4 mdrs.aldern begyndte han at få en døgnrytme og sove kl ca. 19.30 hver aften sov, sov 3-4 timer ad gangen til kl. 5. I dagtiden var han dog meget vanskelig at få til at sove og har selv tænkt at det måske hang sammen med et udviklingsspring, da det pludseligt gik over igen omkr. de 5 mdr. uden jeg havde gjort noget særligt anderledes.
Mht. amning har jeg fuldammet til og med 6 mdr. og amningerne både dag og nat var lidt hyppige den 6. mdr. (i dagtiden ca. hver. 2. time, om natten ca. hver 2-3. time) inden vi gik over til at supplere med grød. Måske lidt naivt håbede jeg så, at når vi fik suppleret med noget "rigtig" mad, så havde han ikke længere behov for så meget mælk om natten, men nej, det ændrede ikke på hans antal opvågninger. Dog lagde jeg mærke til at han ikke spiste så meget - men jeg lagde ham altid til, når han vågnede, da jeg ville sikre mig, at det ikke var pga. sult, at han vågnede. (Denne forsikren sig om han var sulten var sikkert et levn fra da han ikke rigtigt ville sutte i starten og ikke fik nok næring de første par uger og tabte sig - det sikker jo dybt i ens moderhjerte!) Måske han nu bare havde vænnet sig til kun at sove et par timer ad gangen og så var belønningen jo mors lune bryst selv om det ikke blev til meget reel spisning..?
Omkr. de 7-8 mdr. begyndte svær separationsangst og det påvirkede nattesøvnen i den grad, således at han faktisk vågede en gang i timen. Separationsangsten og den ekstremt dårlige nattesøvn har stået på indtil nuværende 10-11 mdr. Jeg var selv så udkørt efterhånden (trods det at mit eget søvnbehov faktisk ikke er så stort) at jeg bare lagde min dreng til brystet, når han vågnede om natten for så at lægge ham over i sin egen seng igen, når han var færdig ved brystet og næsten sov. Ved ikke om han hver gang registrerede at han blev lagt i sin egen seng.
Det skal siges, at han fra han var 4 mdr (og også i hele den svære periode med dårlig nattesøvn fra 7-10 mdr.) har han været super nem at lægge til at sove om aftenen! Vi har gode putteritualer og han er naturlig træt kl 18. De sidste mange mdr er han blevet lagt ml kl. 18-19 med et smil og har ligget og pludret lidt inden han er faldet i søvn af sig selv. Selvfølgelig har det været undtagelser, men dette har virkelig fungeret godt de fleste aftener.
Aktuelle:
Fornyeligt da han blev 10,5 mdr. begyndte han i vuggestue (kun få timer dagligt) og her er han nu blevet et helt andet barn at putte. Han er bange, når vi går ud af værelset, og vi må holde i hånd til han sover. Er også begyndt at rejse sig i sengen, når han bliver puttet (begyndte samtidig med vuggestuestart at stå og gå med gåvogn).
Når han vågner om natten er han meget grædende og urolig og svær at trøste - også svær at trøste med brystet. Amningerne blev til sidst et skråplan, hvor vi lige omkring intro til vuggestuen undlod at amme ham om natten og hans far trøstede i stedet. Det havde god effekt således at han begyndte at sove længere - op til 4timer! Men det varede kun en uges tid. Muligvis fordi jeg alligevel kom til at amme ham en enkelt nat, hvor han var helt utrøstelig og forkølet..? Har også prøvet, at lade ham sove ved siden af mig (uden at amme) og det gik fint med søvnen første nat, siden har det ikke virket - han vågner stadig mange gange og kan ikke finde ro. Er nu begyndt at amme igen om natten (er ved at være desperat), men det hjælper lige lidt. Har også forsøgt at sætte hans seng helt op ad vores, når han vågner, så jeg kan stikke en arm igennem tremmerne og holde hans hånd eller holde en hånd på maven, el ae på kinden - det hjælper!
Grundet pladsmangel i vores lille soveværelse så må jeg ligge mig ned i fodenden af vores seng og trækkes hans seng hen til vores i løbet af natten for at det kan lade sig gøre. Men udmattende med opvågninger en gang i timen! Er helt klar over at vores nætter er et skråplan, men er en "kold tyrker" hvor vi bare lader ham græde (dog med trøstning i hans egen seng) det der skal til? Min kæreste synes det lyder som en god løsning. Men jeg tror nok på et sted der midt i mellem.. men hvad?! Er bange for at vores irritation skal gå ud over vores lille dreng så vi ikke trøster ham bedst muligt, eller er jeg bare en hønemor..? Synes dog efterhånden at det er synd for os alle tre at ingen af os for sovet særlig meget eller særlig godt.
Han sover stadig i vores soveværelse, da jeg slet ikke har kunnet overskue at flytte ham på eget vær. med alle de opvågninger. Hans værelse ligger heller ikke lige ved siden af vores men i den anden ende af lejl., så har syntes at det var urealistisk at skulle rende frem og tilbage. Ved snart ikke længere hvad der er bedst for ham - sover han så let at han bliver vækket af at vi fx vender os i sengen eller ville han vågne alligevel?
Det må nævnes at han har været meget påvirket at sine udviklingsspring (tigerspring), således er han nu omkring sine 11 mdr. uden ret meget påvirkning af disse og i strålende humør - sikke en fornøjelse :) Dog kan jeg mærke at den dårlige nattesøvn gør ham træt i løbet af dagen. Han sover ca. kl 8-9/10 og kl. 12.30-13.30/14 i løbet af dagtiden - det er mere end han tidl. har gjort.
Ja, frygtede at det blev en lang omgang det her (tilgiv mig) - skulle nok have skrevet til dig meget før. Nu er situationen den, at jeg gn. 11 mdr. ikke har fået mere end max 3 timers søvn i træk et par gange om ugen (hvis det har været en god uge) og om 1,5 uge starter jeg på arbejde. Har du et forslag til hvordan vi på bedste og kærligste vis får vores skønne dreng til at sove bedre om natten, så vil alle tre får en bedre dag?
Kærlig Hilsen N