Svar: Søvn og Mad
21. november 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig og svare på alle dine spørgsmål :)
Det anbefales at børn i 8-9 måneders alderen får 3 flasker i døgnet, svarende til ca 600 ml modermælkserstatning. Det dækker barnet behov for mælk (kalk, jern mv.) og sikrer også barnet en vis mængde væske. Det er de færreste børn, der kan dække deres behov for væske alene ved at drikke af en kop.
De tre flasker ligger hensigtsmæssigt inden middagslur, aften og sen aften. Eller inden middagslur, aften og meget tidlig morgen. Når flaskerne ligger her, så får barnet både sit behov for mælk/væske og får samtidig også mulighed for at indtage anden og mere sufficient mad, som barnet naturligt har behov for.
Det er vigtigt at modermælkserstatningen blandes som det anbefales af producenten. Du skriver at I ofte kun giver "vand med nogle få skeer MME" og det er meget vigtigt at modermælkserstatningen er rigtig blandet og ikke fortyndet. Hvis du fortynder erstatningen, så får han ikke den næring som han har behov for!
Det er helt naturligt at jeres dreng skal have flaske som en del af sit putteritual. Han kan få flasken i jeres favn og han kan også få den i sin seng. At adskille putning og mælk i denne alder betyder at han får sin flaske, slipper, kikker på jer, smiler til jer, triller om på siden og falder i søvn. Det er altså ikke et spørgsmål om at han skal græde eller lægges fuldstændig vågen i seng. Han skal have sin flaske, falde helt til ro med den og netop via flasken være helt parat til at falde i søvn - men flyttes fra jeres favn og ned i sengen før han sover dybt eller have flasken i sengen, slippe og derefter falde i søvn.
Man skal aldrig "tvinge" børn til at sove. Ingen kan sove på kommando - hverken voksne eller børn og ligesom du heller ikke ville kunne sove, hvis nogen tvang dig og sagde "du skal sove nu!!" så kan jeres dreng naturligvis heller ikke det. Det I skal gøre er at skabe en fast rytme og rutine hver dag, hvor jeres dreng har et fast stå op tid, har fast puttetidspunkter dag og aften, har perioder, hvor han er aktive, bruger sig selv motorisk og mentalt og har faste tidspunkter, hvor han spiser på. Jo mere fast rytme I kan skabe hele dagen igennem, jo større sandsynlighed for at han er parat til at sove om aftenen, når han bliver puttet og naturligt vil falde i søvn - netop fordi han er parat.
Et barn der klynger sig, rejser sig ved tremmerne i sengen, strækker armene op, signalerer "tag mig op", "gå ikke fra mig", "jeg har brug for dig". Et sådan barn skal man naturligvis ALDRIG gå fra. Et sådan barn skal man naturligvis ALTID tage op, trøste, berolige, holde om og når barnet så er parat til at skulle sove, så putter man barnet igen. Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Og når du spørger om man ikke kan "vænne barnet til at blive taget op/båret rundt hvis det begynder at græde meget?" - så jo, det kan man godt - men skal man ikke det? Er det man vænner barnet til ikke, at når man græder meget og er ked af det, så kommer mor og far og trøster en, holder om en og hjælper en med at finde ro igen? Når du er ked af det, hvordan vil du så helst trøstes? Ved at din kæreste er der, holder om dig, lytter til dig og er der for dig - eller ved at han går fra dig og lader dig være for dig selv, grædende, ulykkelig ...
Med hensyn til mad og rytme, så kan en dagsplan for et barn på 8 måneder se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskeligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet mos, rester fra aftensmaden eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - afhænger af hvor sen og hvor lang en formiddagslur han tager.
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, børnevenlige retter, der skal være mos og også mad i stykker og mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes godnatgrød
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
(i stedet for flaske tidlig morgen, kan der gives flasken sen aften kl 23-24. Det afhænger helt af, hvordan barnet virker til at trives og sove bedst)
Det behøver ikke være store mængder mad jeres dreng får i løbet af dagen. Det er vigtigt med mange små hyppige måltider hele dagen igennem, netop for at hans energibehov dækkes. Han er jo rigtig godt igang med at udvikle sig både motorisk og mental og der er lidt og tit godt :)
Trøstespise - det begreb synes jeg slet ikke hører til hos så lille et barn. Små børn græder naturligt, når de f.eks. har brug for mælk og at give dem mælk betyder ikke at de så trøstespiser ... Når store børn eller voksne trøstespiser, så gør de det ofte fordi de føler sig ensomme, de savner venner, føler ikke de bliver lyttet til, de savner kærlighed og nærhed - så at forebygge trøstespisning handler jo så netop om at give barnet alt dette. At give barnet anerkendelse, nærhed, kærlighed - lytte og være der, netop fra barnet er ganske lille. Så barnet får en tillid til at forældrene altid vil være der, trøste og hjælpe, når der er behov for det ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke - og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske