Svar: Bryst, bryst, bryst.
21. november 2012
Alder:
7 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og jeg vil naturligvis gerne uddybe :)
Det er ikke sikkert at far kan putte lige nu - jeres dreng har været vant til mor, han er blevet ammet og forbinder naturligt brystet med at skulle sove og det at skulle undvære brystet kan I sig selv være så svært, at hvis han helt skal undvære mor, så bliver det ekstra svært..
For at få far mere med på banen, så vil det være en rigtig god idé at far deltage i alt det indledende til putningen, at far f.eks. giver ham aftenbad, skifter ham, hjælper ham i nattøjet (senere hen giver ham godnatgrød), børster hans tænder osv. og at mor så der kommer og ammer og derefter putter. Jo mere far deltager i alt det der leder op til putning, jo bedre vil far kunne tage helt over - også hvis mor en dag ikke er hjemme. Far ville her kunne tilbyde flaske eller mælk af kop som substitut for brystet som han plejer at få.
Det er rigtig fint at I forsøger at lære jeres dreng at falde i søvn i egen seng. Nogle gange er det en god idé at fjerne tremmesengens ene side, og koble sengen til dobbeltsengen, så han kan ligge i egen seng, men så mor også kan ligge ved siden af, holde i hånden og på den måde lade ham mærke at du er der.
Det kan også nogle gange være en god idé at starte med at amme ham liggende i dobbeltsengen og så trække brystet ud lige inden han sover helt - der hvor han lige smiler til dig, triller om på siden og sover videre netop fordi han mærker at I ligger tæt - og så lade ham falde i søvn der. Inden du så selv går i seng, så kan du amme ham igen og derefter flytte ham til egen seng, hvor han så kan sove. Netop lidt på afstand af dig og brystet. Det kan godt være en måde at gøre det på til at starte med og det vil være helt fint. I skal naturligvis sikre jer at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade. Men at undgå skiftet mellem favn og seng i starten kan nogle gange hjælpe og stille og roligt når han har lært at sove uden brystet, så vil han blive lettere at få over i egen seng direkte efter amning .. et forsøg værd.
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng og han lyder til at drømme rigtig meget. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover og det bliver netop bearbejdet via drømme. Og det lyder også som om at hans faldrefleks går igang og at det derfor netop hjælper ham, lige at mærke jer i nærheden, lige at få en hånd at holde i osv. fordi hans underbevidsthed så registrerer at I er der og at han derfor trygt kan sove videre - og det er vigtigt at hjælpe ham netop med lidt nærhed i denne periode, så han lærer at sove videre og ikke vågner op, bliver for ked af det og derfor ikke kan undvære amning ...
Og ja - så skal I give det tid, det tager tid at lære at sove uden brystet. det er det mest trygge han kender, det er måden han har sovet på hele sit liv og han kender ikke andet. Derfor skal amningerne trappes mere og mere ud, så han får mindre og mindre bryst - men samtidig skal du også give ham noget andet - kærtegn, mærke dig (eller far), fornemme roen fra jer, at I er der osv. Det kan være bedre at far træder til netop om natten og ikke inden putning, fordi far jo ikke dufter af mælk og måske derfor lettere vil kunne få jeres dreng videre i søvnen netop ved at lægge sig med ham. Far kan altså sove sammen med jeres dreng fra ca midnat og til næste morgen tidlig ... Det kan også være et forsøg værd ...
Sut kan være en god ting, men ikke som erstatning for brystet hele natten igennem, for den kan han også blive uhensigtsmæssig afhængig af. Det er bedst, hvis han kan lære at sove uden at have noget i munden ... Måske vil han lære at tage imod en sut, hvis I bliver ved med at prøve, men mange børn har det fint uden sut - og han ammes jo stadig og får derfor sandsynligvis sit suttebehov stillet fint hos dig :)
Og ja - tiden arbejder for jer og stille og roligt kommer der også mere mad og rytme i løbet af dagen. Hele dagens rytme, spiller naturligt også ind på nætterne. Og dermed også på søvnen ...
Om det automatisk bliver bedre i takt med at han bliver ældre ... tja, nok ikke helt automatisk. Det er vigtigt at I hjælper ham med at få dækket sit behov for både mælk og mad, hjælper ham med at fornemme mæthed og sult, hjælper ham med at fornemme behov for søvn og hvornår han skal være vågen og aktiv. Han kan det ikke helt selv uden jeres hjælp ... Og her skal I huske at holde fokus på de små forbedringer der faktisk allerede er sket - han sover nu formiddagslur uden amning, han spiser mere rigtig mad i løbet af dagen, han vågner mindre kortvarigt efter midnat ... så det lyder som om at det går fremad, bare langsomt fremad - to skridt frem og et tilbage, men altså stadig frem :)
Håber at ovenstående hjælper lidt videre og giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske