Svar: Soverytme
20. november 2012
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Først stort tillykke med at I har fået en lillebror :) Det lyder som om at det har været en lidt hård start for jer alle, men det lyder også som om at du har været rigtig god til at tolke hvad der var galt og at det, trods alt, går bedre nu ... Det er godt, det er vigtigt at holde fast i dette, selvom de kan føles hårdt og som om der ikke er nogen vej frem, så er to skridt frem og et tilbage, stadig frem ...
Og jeres lille dreng skal have tid. Han er en dreng der har rigtig meget brug for hjælp, når han skal sove. Han bliver meget let overstimuleret af både lys, lyde, aktiviteter osv. og det er rigtig godt at du er så opmærksom på at skabe ro, så han så vidt muligt får koblet fra og får sovet, når han har behov for det. Det lyder som om at du gør det rigtig godt og planen er helt fin, for et barn på 2.5 måned.
De fleste børn vil, når de er 2 måneder gamle sove 15-16 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan at de sover 6 timer i løbet af dagen og 9-10 timer om natten. Og dagssøvnen kan her være fordelt meget forskelligt. Nogle børn trives bedst med 4 kortere lure, andre børn sover 3 lure og så er der også børn, der i denne alder sover 2 meget lange lure. Nogle børn begynder at have lidt rytme, men mange børn sover meget forskeligt fra dag til dag i denne alder - og det er okay. Det vigtigste er, at du prøver at aflæse ham, så godt du kan og hjælper ham til at få sovet, når han viser behov for det.
Med en treårig i huset, så er det naturligt svært at skabe ro - og derfor reagerer han sandsynligvis ekstra om eftermiddagen og om aftenen, hvor der naturligt er mest uro i hjemmet. Storesøster er hjemme, far er hjemme, der skal laves mad, ordnes vasketøj, der snakkes, fjernsynet kører, I leger osv. En masse ting, som han naturligt vil have svært ved helt at kapere og måske derfor let græder - men også helt naturlige ting, som er en del af at være en familie og som han stille og roligt skal lære er okay. Og det betyder at du skal prøve at finde balancen mellem at give ham ro og samtidig ikke skabe så meget ro, at han næsten er i "en døv verden".
Storesøster må godt lege, I må godt rumstere og hygge jer og bruge tid sammen og lillebror kan nogle gange være med og andre gange vil det være rigtig godt, at han står i haven og sover eller at han ligger i sin lift i soveværelset, så han er lidt på afstand af lys og lyd. Hvis han er med, så vil han ofte have glæde af at være i favn, blive båret tæt f.eks. have ham i en slynge eller lignende - fordi det at være tæt kan gøre ham mere rolig og gøre at han bedre kan kapere den naturlige uro der er. Og så må du naturligvis give ham så meget ro du kan, præcis som du gør, når storesøster og far ikke er hjemme og du netop har muligheden for at gøre det :)
Med hensyn til det lange søvnstræk fra 17-22, så kan du godt overveje om du vil vække ham her og tilbyde ham en ekstra flaske, for ikke at skulle give denne ekstra om natten. Jeg kan godt forstå hvis du synes det kunne være dejligt at de 5 timer f.eks. lå fra kl 23 til 04 i stedet ... Men, samtidig tænker jeg også at lige nu så lyder det som om at han rent faktisk har brug for netop at sove om aftenen. For her lukker han af for støjen og får den søvn og den ro, som han har rigtig meget behov for. Og samtidig har det jo den fordel at I lige nu har aftenerne sammen, hvilket storesøster også har rigtig meget glæde af.
Med en lillebror der har grædt rigtig meget og som er meget lydfølsom, så er det ikke let at være 3 år og det er svært at forstå. Derfor tænker jeg at lige nu er det et eller andet sted meget heldigt, at han sover mellem 17-22, fordi det giver storesøster mulighed for at få lidt plads :)
Når han bliver 3-4 måneder gammel, så kan I begynde at overveje om han skal have en flaske i løbet af dette søvnstræk, så I stille og roligt får ændret lidt på hans rytme, men lige nu lyder det som om at han skal have lov til at sove som han gør.
Netop i 3-4 måneders alderen sker der rigtig meget med både hans søvn og hans udvikling. Du begynder i denne alder at kunne arbejde på en mere fast rytme og i takt med at han bliver ældre endnu, begynder med skemad osv. så sker der yderligere ting i forhold til både rytme og søvn - så på den måde arbejder tiden også for jer :)
Og ja, det er en god idé at du forsøger at skabe så meget ro som muligt for ham i hverdagen, han skal ikke gå fra arm til arm, han skal ikke med ud at besøge gæster og I skal heller ikke invitere gæster hele tiden ... Ro på er vigtigt og så kommer det stille og roligt og han bliver mere og mere parat :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver dig lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske