Svar: Tvillinger og søvn - 9 mdr.
19. november 2012
Alder:
9 mdr.
Kære frustrerede og lettere desperate forældre
Tak for jeres brev og tillykke med de dejlige piger :) Og velkommen til.
Det er altid en udfordring at have tvillinger, men naturligt en ekstra stor udfordring når de sover forskudt og har meget forskelligt søvnmønster ... Og det lyder umiddelbart som en rigtig god plan hos jer, at arbejde på at de så vidt muligt sover, er aktive og spiser på nogenlunde samme tidspunkt i løbet af dagen. Det er rigtig fint at I forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme - selvom det er svært, så lyder det stadig til at virke rimelig godt og det bliver rart for både jer og dem på sigt ...
I forhold til A, der har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen, så kan man gøre to ting. I kan enten forsøge at putte hende senere, så hun får mulighed for at bruge sig selv lidt mere motorisk, tumle rundt og blive aktiveret også mentalt inden hun skal sove. Hun må godt blive puttet ½ time senere end sin søster, hvis hun så derefter har lettere ved at sove og er mere parat.
Men I kunne også gøre det, at I puttede hende først, man lod hende sidde op til at starte med, så hun ikke "tvinges til at ligge", men gøres klar, sættes i sengen eller i barnevognen, hvor hun nu skal sove og siddende der, kan hun så følge med i at søster puttes. Hun kan se at I gør søster klar, se søster falde til ro og kan på den måde spejle sig og se at det er "sovetid" nu - det kan nogle gange virke bedre, end at putte hende senere :) Og når søster så er puttet, så kan I gå hen til A og hjælpe hende til fysisk ro, som I allerede gør - eller måske vælge at lade hende sidde lidt mere og selv finde ud af at lægge sig og putte sig, netop fordi der ikke er underholdning men kun tegn på at man skal sove :)
Med hensyn til B, som vågner efter ca 30 minutter, så lyder det som om at hun enten vågner fordi hun har ondt eller vågner fordi hun har svært ved at skifte søvnstadie.
Det kan være en idé at få tjekket om hun kan have ondt i ørerne eller om hun f.eks. har blærebetændelse. Hvis hun f.eks. har tendens til at tisse, når hun har sovet lidt og slapper af i hele kroppen og det så gør ondt at tisse, så kan det være det som vækker hende ...
Det kan dog og så tænkes at hun har rigtig svært ved at skifte søvnstadie og det ses hos nogle børn - det er heldigvis noget de normalt vokser fra ...:) Det er her vigtigt at I forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med det samme, står parat, holder hænderne på hende, evt. giver hende en sut eller lignende, kærtegner, holder i hånd osv. Nogle af de ting I også gør når I putter hende, så hun med det samme hun er ved at vågne kan mærke at I er der og derfor kommer mere roligt videre i søvnen. Det kan også nogle gange være en god idé at give ekstra mælk. Nogle børn har brug for at få en ekstra amning netop lige der, hvor de skal skifte fra et søvnstadie til et andet, og den ekstra amning gør så, at de netop kommer videre ind i den dybere søvn og herefter sover længere.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske