Brev:
Tvillinger og søvn - 9 mdr.
19. november 2012
Alder:
9 mdr.
Tvillinger og søvn - 9 mdr.
Kære Helen
Vi er de lykkelige forældre til to tvillingepiger på 9 mdr.
Vi har siden deres fødsel forsøgt at synkronisere deres søvn og spisetider.
Men allerede efter de første par måneder gik det op for os, at de er to piger med vidt forskellige søvnmønstre.
Den ene (A) er meget længe om at falde i søvn (10-30 min om dagen og oftest 40-60 min om aftenen), til gengæld kan hun sove lange lure (1-2 timer), mens den anden (B) falder i søvn på 5-10 min, men vågner på slaget efter en halv time når hun sover om dagen.
Om natten sover de begge igennem ca 19 - ca 06 og har gjort det de sidste 2,5-3 mdr. (Godt nok er vi i en periode, hvor de halvvågner og klynker flere gange om natten. Sikkert en del af seperationsfasen).
De er ikke blevet ammet om natten, siden de var 7 mdr.
De sover i hver deres tremmeseng i samme værelse som os. Vi har desværre ikke mulighed for at give dem eget el hver sit værelse.
Vores to primære problemer er:
- B, der ikke kan blive ved med at sove om dagen.
Efter at have sovet skønt i en halv time, vågner hun meget pludseligt og begynder ofte at græde. I håb om at få hende til at falde i søvn igen, har vi forsøgt at lægge en hånd på hendes mave for at berolige hende, mens vi taler sagte. Det virker sjældent, gråden tiltager og hun bliver hysterisk på 5 sek, indtil vi tager hende op. Når hun så er i vores arme, kan hun nogen gange falde i søvn igen, men lige så snart vi gør tiltag til at ville lægge hende tilbage i sengen, vågner hun og begynder at græde og bliver hysterisk igen.
Alt dette er især et problem, da vi kan mærke, at hun ikke er udhvilet og derfor hurtigt bliver træt og pylret. Vi ønsker selvfølgelig heller ikke, at hun vækker sin søster eller os, hvis vi tager en lur.
Hun skal for det meste have 3 lure, da de jo er korte, og hun ellers er alt for træt.
- A, der er alt for længe om at falde i søvn, især om aftenen. Hun viser meget få el ingen træthedstegn, så vi har prøvet alle mulige længder af vågenperiode inden sengetid uden succes. Hun har meget svært ved at finde ro, karter rundt, og nu kan hun også stille sig op i sengen. Hun er for det meste glad og virker ikke træt, ligegyldigt om hun har været vågen 3, 4 el 5 timer. Først når hun kommer ned i sengen, virker hun træt og græder altid, når hun bliver puttet, både dag og aften.
Det sidste lange stykke tid har vi brugt meget tid og energi på at berolige hende. Vi giver faste tryk især på benene, masserer fødder, holder/aer på mave og bryst, aer over håret osv, men intet lader til at hjælpe synderligt. Det eneste det gør, er at hun ikke rejser sig op.
Om dagen sover hun to lure i alt ca 1,5-2,5 timer. (Ikke mere, da hun ofte bliver vækket af søster...)
Lige nu ser deres døgnrytme CIRKA sådan ud:
Ca. 5.30: B vågner. A kan sagtens sove videre men vi tager hende op senest kl 6.
6.15: Morgenmad. Havregrød eller øllebrød med revet pære og MME.
7.00: Fri leg mens mor rydder af bordet.
8.00: Amning. Dobbeltamnig.
8.30-9.00: De er trætte, pusles og bliver lagt i deres tremmesenge. B falder i søvn på max 5 min oftest uden brok, mens A er minimum 10-15 om det, gerne med lidt brokkeri.
10.00/10.30: Frokost. Rugbrødshapsere, fingermad. Mos af kartoffel, ris, grønt og kød/fisk, mme.
11.30: Fri leg mens mor rydder op.
12.00: Amning. Dobbeltamning.
12.30/13.00: De lægges. For det meste i deres senge ellers i barnevognen, mens vi går tur.
14.00/15.00: Eftermiddagsmad. Grød med frugtmos, fingerfrugt, brød.
Hvis ikke vi har været ude, prøver vi at komme ud og gå ved 15 tiden, så B kan få en lur i vognen. A sover ikke altid, da hun ellers er alt for frisk senere.
17.15: Aftensmad. Familiemad, mos osv.
18.00: Bad el fri leg.
18.30: Pusles til natten.
18.45 Amning. Dobbeltamning. Tandbørstning.
Derefter hygge i dobbeltsengen evt med en bog el sang afhængig af hvor trætte de er.
19.00: Puttes.
Hele dagen er jo CA tider, da det svinger en del. Alting tager lang tid, da der er meget praktisk, mange bleer, der skal skiftes osv.
Vi er begyndt at spille rolig musik/hvid støj, når de skal sove både dag og aften.
Når de er friske og veludhvilede, er pigerne altid glade, leger godt og trives. :-)
Vi ønsker, at:
- A bliver bedre til at falde i søvn hurtigt og på egen hånd uden gråd. Hvad kan vi gøre?
- B lærer at sove længere end 30 min. Hvad kan vi gøre?
På forhånd tak
Mange hilsner
De frustrerede og lettere desperate forældre