Svar: Smider sutten ud af sengen!
19. november 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære R
Tak for dit brev og søde ord til mig :)
Når jeres dreng smider sutten ud af sengen, så er det sandsynligvis en overspringshandling - det vil sige en måde at komme væk fra situationen, en måde at undgå det at skulle sove lige nu ... Og det er helt okay, at han på denne måde viser at han har brug for lige at trække tiden lidt, før han er rigtigt parat.
Det handler sandsynligvis også om at han bliver betrygget i at du stadig er der, for når han har smidt sutten og kalder, så kommer du jo ind til ham - og han har brug for dette. Han har brug for lige at se dig en ekstra gang, lige mærke at du er der, lige sige godnat til dig, mærke at du putter dynen om ham en ekstra gang, før han er parat til at sove - og det er også helt okay. Den tryghed må han naturligvis gerne få.
Hvis han smider sutten med det samme, så kan det være en god idé at du ikke giver den der, men at du stadig går, når du har sagt godnat og når du så vender tilbage, så samler du sutten op på vejen og giver ham den så, kysser igen, putter med dynen, siger godnat og går igen - hvis han vel at mærke at tryg ved at være i sengen og tryg ved at skulle sove, men det lyder det som om at han er :)
Hvis han smider sutten efter 20 minutter, for at du der skal komme ind til ham, så er det måske fordi han synes du er væk i lidt for lang tid. Hvis du i en periode prøver at vende tilbage til ham efter 15 minutter (hvor han naturligvis hele tiden er tryg og ligger og småsnakker i sin seng), så kan du berolige og betrygge ham, vise ham at du stadig er der, kærtegne, putte lidt med dynen og gå igen og han føler så måske slet ikke behov for at skulle smide sin sut .. :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske