Svar: Søvn eftermiddag/aften
19. november 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Mor til L og P
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med lillesøster :)
Børn i 2 måneders alderen sover forskelligt og at jeres datter nu sover 3 lure dagligt, lyder helt fint og helt relevant. En sådan rytme, må I godt holde fast i. Nogle børn sover 4 mindre lure, andre børn sover 2 længere lure i denne alder - det er alt sammen normalt. Gennemsnitligt vil børn i 2 måneders alderen sove ca. 6 timer samlet i løbet af dagen og mellem 9-10 timer om natten, naturligvis afbrudt af mælk. Og igen - nogle børn sover så lidt mindre om dagen og sover mere om natten og andre omvendt ...
Jeg kan godt forstå at du er bekymret for om lillesøster får samme søvnproblemer som storebror har haft. Det er usigeligt hårdt, når små børn græder rigtig meget og når intet af det man gør synes at hjælpe - og du skal naturligvis sikre dig at der ikke er en ren fysiologisk årsag til at hun græder. Det kunne være problemer med nakke, skuldre, maven eller lignende, som kan give smerter og dermed gråd.
Med den alder jeres datter har, så synes jeg det er helt naturligt og også helt okay at amme hende i søvn og det synes jeg faktisk du skal forsøge. Det er rigtig fint at du i løbet af dagen ammer hende og putter hende i barnevognen, det er her rigtig fint med puttekluden der dufter af dig, ligesom du også med fordel kan svøbe hende og meget gerne amme hende, skifte hende, svøbe hende og så amme hende igen inden du putter hende, så hun puttes i vognen der hvor hun næsten sover helt.
Når hun skal have sin sidste lur først på aftenen, så er det en rigtig god idé at du går i soveværelset, hvor der er mere ro. Prøv at lade vinduet stå på klem og lad døren være lukket til værelset, før du går derind, så rummet er fyldt med frisk, kølig luft - luk vinduet, når du er der sammen med hende. Og læg dig så og am hende i søvn i din seng. Hun må her gerne falde i søvn med brystet og gerne falde i søvn tæt op af dig, det er helt okay når hun ikke er ældre og det er netop vigtigt at prioritere at hun ikke græder så ulykkeligt, at det at skulle sove er noget ubehageligt og ikke rart.
Det at trække jer tilbage, fjerne jer fra støj og lys, nedrullede gardiner, mørkt, køligt rum osv. vil ofte hjælpe hende til bedre at koble fra og dermed falde til ro. Det er rigtigt at små børn ikke kan lukke lyde ude, men hører alt hvad der foregår - og hvornår de mestrer at lukke til og fra, kan jeg desværre ikke svare på. Om man ved det helt præcist, ved jeg ikke. Det er mit indtryk at nogle børn kan det hurtigt og at andre børn, f.eks. børn født for tidligt, kan have sværere ved det i længere tid - men det er kun en fornemmelse og om der er belæg for at sige det, ved jeg ikke :)
At lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng, er rigtig godt fordi du er der, tæt på hende, men hun vil ikke føle sig holdt eller "omklamret", som hun ofte protesterer mod på dette tidspunkt af døgnet. Når I ligger ned og du ammer hende, så er der ikke på samme måde en fornemmelse af at blive holdt og hun vil føle sig "mere fri" samtidig med at hun stadig får nærheden, kontaktet, hud mod hud, duften, roen, den varme mælk osv. som alt sammen er med til at berolige hende.
Og nej - du skal ikke bekymre dig om hvorvidt det er en dårlig vane at amme hende i søvn i din seng - det må du gerne gøre. Lige nu er der ikke noget vigtigere end at få så rolige aftener som muligt og at gør det der virker. I får ikke noget ud af at træne søvn og have fokus på dette. Hun er en lille pige, der har rigtig svært ved at koble fra, fordi hun er rigtig opmærksom på verden - og lige nu bliver det let for meget. Og hvis du putter hende i liften og hun græder og du kan mærke at det ikke er nok at sidde ved siden af hende, lægge hånden på hende osv. Ja så er det ikke det, der skal til, så har hun brug for noget andet - f.eks. at du lægger dig og ammer hende i søvn - og det er så helt okay.
Du skal være opmærksom på at hun sidst på dagen godt kan have behov for at få brystet hyppigt. Din mælk er mere koncenteret der og ved at die hyppigt, små slurke af gangen, så får hun mere koncentreret mælk ned i maven og det kan give bedre ro. Derfor er det egentlig okay at hun "ligger ved brystet hele tiden" - eller sådan kan det i hvert fald godt føles - om aftenen.
Nogle gange kan det også være en god idé at lade hende ligge på fars brystkasse - mave mod mave. Det giver ro i hendes mave og far dufter ikke af mælk, så når hun ligger hos ham, så vil hun nogle gange bedre kunne falde til ro og slappe af og få sovet. Når hun ligger hos dig, er der naturligt også et behov for at søge brystet igen og igen og nogle gange mere end nødvendigt måske er - det kan være svært at vurdere, men her må I prøve jer lidt frem :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre og så vil jeg også anbefale dig min nyeste bog "Helens bog om børn og gråd", som jeg tænker vil hjælpe jer lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske