Brev:
Søvn eftermiddag/aften
19. november 2012
Alder:
2 mdr.
Søvn eftermiddag/aften
Kære Helen!
Tak for en rigtig god brevkasse med mange gode spørgsmål og svar.
Jeg har et spørgsmål til dig om at skabe gode puttevaner.
Jeg har to børn, en søn, L, på 3 og en datter, P, på 2 måneder.
Vores søn græd utrolig meget de første 4-5 måneder og det tærede voldsomt på os, vores og hans søvn.
Vi enten gik med ham i armene, eller sad med ham på en fitnessbold. Han er en følsom dreng og havde dengang meget svært ved at "lukke af" og give sig hen til søvnen, både dag og nat.
Vores datter bliver ammet fuldt ud og har ikke villet tage sut, uanset hvilken model og at vi har prøvet med sukkervand. Hun virker nærmest til at hun får opkastningsfornemmelser af sutter. Hun har desuden nogen af de samme træk som storebror. Hun er meget opmærksom og intens i sin blikkontakt og suger generelt til sig. Vi har en oplevelse af, at hun derfor let får (for) mange indtryk, ligesom hun er tydeligt mere urolig, når vi har været på familiebesøg og altså er væk fra de faste rammer.
Hjemme, har hun i løbet af dagen fået en rimelig god rytme i lurene. Hun sover 3 lure i barnevognen hver dag. Den første er omkring to timer og det er den næste også, da storebror hentes i børnehaven og den sidste oftest på 45 min. Hun falder forholdsvist hurtigt i søvn i barnevognen og virker tryg ved den rutine, der er forbundet med putningen her. Jeg har lagt en nusseklud ned til hende, som ofte er rullet rundt om den bluse, jeg har sovet med om natten. Det gør jeg med det formål at hun forhåbentlig kommer til at forbinde kluden med noget rart og positivt i forbindelse med putning og søvn. Min natbluse er med, for at skabe tryghed (lugten af mor). Jeg går kort med hende. Først på dagen er hun næsten faldet i søvn inden vi overhovedet er kommet ud til barnevognen, sidst på dagen, skal der trilles lidt mere for at skabe ro til at falde i søvn.
Efter tredje lur er kl. mellem 16 og 17 og herfra er resten af dagen noget rod. Hun bliver meget hurtigt pjevset og grædende og fra ca. 18 græder hun virkelig meget og voldsomt. I det tidsrum, hvor hun er ked af det, sker der meget i familien. Vi skal lave mad, spise og putte storebror. Jeg er ofte alene om det, på grund af min mands arbejdstider og det er meget svært at være noget for begge børn i det tidsrum, hvilket kommer til at gå ud over storebror.
Vi går meget rundt med hende, eller sidder på en fitnessbold, men vi har ikke oplevelsen af at det trøster hende. Hun falder ikke til ro i vores arme og putter ikke ind til os. Hun strækker sig ofte så lang hun er og virker generelt anspændt. Jeg har brugt en strækvikle, blandt andet i forbindelse med madlavning og spisning, men hun falder heller ikke til ro her.
Hun sover meget kort tid ad gangen i løbet af eftermiddagen/aftenen, ofte kun 10-15 min ad gangen og altid i vores arme. Vi har flere gange forsøgt os med at svøbe hende, for derfor at kunne lægge hende fra os, men hun protesterer voldsomt og begynder ofte at skrige når vi svøber og vi har derfor holdt en pause med det. Hun vågner meget let af vores samtale eller storebrors lyde. Som regel falder hun først i søvn til natten, når jeg tager hende op i soveværelset og ligger med hende i sengen og ammer.
Vores problem består altså i, at vi har en datter, der er meget ked af det eftermiddag og aften og som er meget vanskelig at få til at falde i søvn indendørs. Det giver utrolig meget uro og stress for familien. Ikke mindst fordi minderne om tiden med storebror stadig spøger. Vi vil meget gerne kunne putte hende i liften, også indenfor, i løbet af eftermiddag/aften men det er endnu ikke lykkedes os og jeg har brug for råd til hvordan vi kan gøre det.
Jeg er opmærksom på, at hun sikkert har brug for at komme lidt væk fra larm og stimuli, når hun skal puttes, men af rent praktiske årsager, er jeg også nødt til at kunne være i stuen/køkkenet hvor der jo er larm og aktivitet.
Vi har talt om, hvordan vi får puttet hende til en sen eftermiddagslur i liften. Umiddelbart beroliges hun ikke særligt af at blive vugget (hverken på arm, eller i lift), men begynder også at græde meget, når hun bliver lagt. Vil du derfor kommentere på følgende forslag til putning:
Når P viser træthedstegn, vil jeg gå ovenpå med hende og amme hende, inden hun puttes roligt i liften. Jeg vil blive og nynne for hende, mens jeg har min arm hos hende og vil på den måde, forsøge at berolige hende.
Jeg er bare i tvivl om, hvor lang tid, jeg skal fortsætte, da jeg forventer, at hun bliver meget ked af det. Jeg tror ikke, det vil være godt for hende at blive taget op af liften flere gange for at blive trøstet, da det snarere vil forvirre hende. Samtidig er jeg stærk modstander af at lade børn græde sig i søvn og vil derfor ved at have min arm hos hende, forsøge at vise, at jeg er der for hende, indtil hun falder til ro. Jeg er dog, som sagt, bekymret for, hvor lang tid, der vil gå. Jeg ved jo, hun er træt og har brug for at sove, så vil gerne hjælpe hende på en kærlig og nærværende måde.
Jeg håber, det vil give hende et hvil sidst på dagen og den næste putning måske kan være til nat.
Jeg har et lille tillægsspørgsmål. Jeg kan på nogen af dine andre svar læse, at børn på to måneder endnu ikke har evnen til at lukke lyde ude. Hvornår opnår de den evne?
Bedste hilsner
Mor til L&P