Svar: Søvnrytmer
19. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Karen og lille Ingrid
Tak for dit brev og dejligt at høre at lillepigen nu spiser så godt! :)
Når jeg læser din beskrivelse så tænker jeg umiddelbart 3 ting:
For det første er det vigtigt at I sikrer at mængden af skemad ikke udgør så stor en del af Ingrids indtag, at hun om dagen ikke indtager mælk nok. Hvis hun ikke får sit behov for mælk/væske dækket tilstrækkeligt om dagen, så vil hun naturligt søge det ekstra om natten og det kan være en årsag til at hun vågner.
Derfor er det vigtigt at I holder mængden af skemad på et niveau, hvor hun stadig vil ammes eller tage nok fra flaske. Det betyder at selvom hun nu spiser godt og tager rigtig godt imod, så kan det være nødvendigt at I holder lidt igen, netop for at give plads til mere mælk. Det kan således være bedre at hun f.eks. spiser ¾ dl. grød eller mos 3 gange dagligt, får vand af kop og drikker bryst eller flaske, end at hun spiser 1-1 ½ dl grød eller mos og derefter afviser bryst eller flaske eller ikke drikker nok.
For det andet, så tænker jeg at hvis hun ikke selv vågner og søger bryst eller flaske kl 22 eller hvis hun der virker forholdsvis let at berolige og få videre i søvnen på anden vis, så kan det nogle gange hjælpe at give mælken sen aften lidt senere. Hvis hun ikke selv melder sig og søger mælken kl 22, så vil hun måske gøre det kl 23.30 og vil så der være mere parat til at indtag mere mælk, altså drikke lidt mere end de nuværende 100-140 ml og vil derefter så også sove bedre og mere sammenhængende. ...
...
Det er rigtig dejligt, hvis man kan fylde barnet godt op inden man selv går i seng og derefter få lidt sammenhængende nattetimer, men nogle børn trives bare bedre, hvis de selv får lov til at melde sig til det sene måltid og det vil så ofte ligge mellem kl 23-01 - og det kunne måske gøre en forskel hos jer ...
Og det tredje er at hendes alder og udvikling også spiller ind. Man ser det ofte hos børn der er lidt ældre, ofte i 7 måneders alderen - men nu er der jo ikke regler uden undtagelse - hvor børn pludselig har en periode, hvor de vågner om natten. De er ofte ikke kede af det, de ligger ofte og pludrer, snakker med sig selv, tumler lidt rundt og efter en times tid så falder de så til ro igen, har måske lige brug for en beroligende hånd og en sut, men så sover de - præcist som du skriver "ahh, tak mor, nu vil jeg prøve at sove igen!!" og det gør de så ...
Det er en periode og det betyder at det går over igen. Det kan handle om at hun lige nu nyder stilheden, roen om natten. Hun er rigtig godt igang med at øve sin stemme, udvider sit verbale repertoire betydeligt. Hun pludrer mere og mere, øver læbelyde og laver spytbobler, hun hviner og skriger højt - nogle gange så højt at hun forskrækker sig selv. Hun øver også de dybere lyde, svælg lydende. Og netop om natten er der ro til at øve sine lyde og hun ligger og lytter til sig selv, lytter til sin stemme, øver sig i at verbalisere ... Som sagt en periode ...:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske