Svar: Fra flaske til kop
21. juli 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
For nogle børn er det en stor omvæltning at gå over til kop. Du kan måske med held bruge en tudkop af den type, hvor der er hank og hvor funktionen som kop stadig er der, når tuden tages af. Med lidt held kan du så begynde med tud på og efterhånden som han vender sig til det, tage tuden af og lade ham drikke af den som kop.
Det er ofte også en god idé at lege tingene ind. Pjat med ham, lav fjollerier. Vis at du også drikker af koppen og ih hvor er det dejligt.
Med hensyn til mad, så kan du sagtens rykke måltidet frem. Mange børn er sultne omkring kl 17, hvilket ofte kan være et lidt presset tidspunkt for familier, der skal have arbejde osv. til at gå op i en højere enhed, men så må man forsøge at få det bedste ud af det. Efterhånden som han bliver ældre kan man derfor med fordel give ham kogte grøntsager, som nogle børn ofte ikke er så vilde med, på det tidspunkt, hvor han er sulten og så gemme kød, brød mv. til man selv spiser til aften.
Når du laver grøntsagsmos så begynd med en mild grøntsag f.eks kartoffel eller gulerod. Du skal ikke lave variationer til at begynde med, men holde dig til den samme grøntsag. Stille og roligt blander du så en spiseskefuld anden grøntsag i mosen. Gode grøntsager at starte med kan f.eks være kartoffel med gulerod, blomkål og broccoli. Husk fedtstof, det er også med til at give smag. Hvis du selv laver kartoffelmos så lad være med at bruge blender til det, da det bliver meget klæbrigt af dette.
Du kan også prøve med grøntsagsmos på glas. Selvom vi gør os nok så meget umage og vil vores børn det så godt, så kan de nogen gange bedre lide det på glas. Det er da et forsøg værd.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske