Brev:
Problemer med godnatputning
16. november 2012
Alder:
4 mdr.
Problemer med godnatputning
Hej Helen.
Jeg går lige til sagen.
Jeg har en datter på snart 4 mdr som ikke vil gå i seng;-) Hun har altid sovet godt om natten når hun endelig er faldet i søvn (4-5 timer i træk og i perioder 8 timer i træk). Vi har dog altid haft svært ved at få hende til at sove. Hun bliver rigtig ked af det.
I starten gad hun hverken sove om dagen eller aftenen. De manglende lure om dagen resulterede i gigantiske raseri/grådanfald om aftenen hvor vi måtte sætte os i et mørkt lokale, pakke hende ind i dyne og holde hende eller gå rundt og vugge hende til hun faldt i søvn - det kunne tage 1-2 timer.
Nu har vi fået styr på lurene om dagen og det ser nogenlunde sådan ud: (vi har hund så derfor de mange gåture;-)
8-8.30 vågner ammer og står op. Far leger med hende ca 30-45min og hun bliver hurtig træt. Ammer og pakker hende sammen
9.30-10 går tur i barnevogn - sover. Vågner af sig selv efter 30 min
10-12 leger med mig, laver gymnastik, synger sange, ammer osv
12-14 går tur de første 30 min, falder i søvn og sover mens barnevognen står stille herhjemme (dog ikke alle dage hun sover så meget - afhænger også af om vi er ude på besøg eller lign)
14-15.30 vi leger igen. Ligger hende lidt for sig selv i kravlegård også
15.30-16.30 sover - som regel vugges i mine arme og lægges på sofaen når hun er faldet i søvn
18 - sidste lur, som regel kort
Resten af aftenen powernapper hun lidt i mit eller min kærestes skød, da hun hurtigt bliver tvær.
Kl 20.30-21.00 vi starter med at amme i sengen. Tidligere faldt hun i søvn under amning og kunne flyttes i egen seng. Nu ammer vi til hun ikke gider mere/begynder at græde. Pakker hende ind i dynen og vugger hende i søvn i armene
Kl 22-23 sover
Jeg har forsøgt rigtig mange gange at ligge hende i hendes egen seng lige før hun falder helt i søvn, men hun vågner med det samme og græder meget og så er det forfra med amning og putning i arme. Det ender ofte med at jeg selv er så træt at vi falder i søvn i sengen sammen og min kæreste flytter hende når han kommer ind, eller at jeg lader hende ligge lidt i vores seng til jeg er helt sikker på hun sover og så flytter jeg hende
Nu til spørgsmål: Hvordan får jeg hende lettere i seng????? Jeg har læst meget om putteritualer, men har ikke rigtig haft succes. Hvis jeg eks synger for hende i sengen virker hun irriteret og begynder hurtigt at græde. Og uanset hvad vi gør når hun lægges i egen seng, så græder hun. Jeg synes ikke det skal være alt for surt/negativt at putte, så derfor gir jeg ofte op, og netop lader hende falde i søvn hos mig, men er bange for konsekvenserne af dette på længere sigt
Jeg håber derfor du kan give mig et par gode råd?
Til info græder hun sjældent når hun vågner om natten. Hun "møfler rundt" og efter et stykke tid tager jeg hende op (når jeg er sikker på hun er vågen) og ammer liggende i sengen. Nogle gange falder hun hurtigt i søvn, andre gange skal hun igen vugges i armene. Her på det sidste har hun dog grædt et par gange og virker meget mere sulten/vågner oftere, men det tager jeg som tegn på at hun snart er klar til lidt skemad;-)
Med venlig hilsen
Kristine