Svar: Hjælp til putning
16. november 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære HBH
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg kan godt se at du allerede har læst flere af mine råd til andre og også har forsøgt flere ting og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer. For det første er jeres dreng i selvstændighedsalderen og derfor også i en alder, hvor han naturligt afprøver lidt grænser. Han viser mere og mere egen vilje og er meget opmærksom på, hvad han gør ved jer og hvordan I reagerer på ham. Og han ved godt, at når I går, så sidder I og hygger i stuen og det vil han naturligvis gerne være en del af - derfor er det helt naturligt at han protesterer over at I går og kræver at han skal sove, for han vil ikke sove, han vil være sammen med jer og hygge sig med jer.
Det skal I naturligvis anerkende og derfor er det vigtigt at I gør putteritualet trygt og dejligt og noget han forbinder med noget rart. Det skal være ligeså rart at komme i seng som at være i stuen sammen med jer. Og her er jeres ritual rigtig godt, det er super at I sidder hos ham, lader ham mærke jer, læser for ham osv.
Men samtidig er det også en rigtig god idé at signalere at I har andet at lave end at sidde og vente på at han sover og at I rent faktisk mener det er sovetid og ikke legetid, når han puttes. Og her er det en god idé at bruge stryge-tøj metoden, fordi den netop viser ham, at når han ligger i sin seng, så sidder I ikke og hygger uden ham, så laver I noget kedeligt. Og derfor skal I også starte med at være på værelset, så han ikke behøver stige ud af sengen for at tjekke om I er der, så han kan se jer hele tiden og så I kan tale sammen. Når han kalder eller spørger "moaar?!" så kan du svare "ja, jeg er lige her, nat-nat" eller lignende. Ligesom du også vil kunne sige "læg dig ned skat" - en lille kommando, som han godt vil kunne følge og netop det at han selv gør det, er med til at han forstår at det er det, der forventes af ham nu.
Det kan naturligvis godt spille ind at han hos farmor og farfar har fået lov til at sove på sofaen, og fundet ud af hvor dejligt det er - men det er nu okay. Det vigtigste er at han, når han passes, føler sig fuldstændig tryg og rolig og på sigt skal han nok lære at kende forskel på de regler der er hjemme og de regler der er hos dem.
Hans alder, vil ikke sove i den lukkede seng, begyndende angst for mørke osv. spiller naturligt også ind og her er det rigtig godt at I lader døren til værelset stå åben og bruger en lille natlampe. Det er en god idé at lade ham sove ovenpå hvor I også sover om natten, så han om natten ligger så I har mulighed for at reagere på ham. Og så er det fint at sikre at han ikke kan komme ud med et trappegitter. Om gitteret skal være ved hans værelse eller ved trappen kan diskuteres. I pricippet bør det vel egentlig være ved trappen, så han ikke føler sig spærret inde og så han også har mulighed for at søge jer om natten, hvis han vågner og gerne vil ind til jer ...:)
Løber han ud, så må I igen og igen tage ham i hånden og følge ham tilbage til sin seng igen - stille og roligt "hov kommer du der, tilbage i seng med dig" og så gå igen. Ligger han i sengen, kaster sin sut, sin bamse eller lignende, når I er ved at gå, for at I skal samle det op og komme tilbage igen og igen, så skal I gå forbi det og først samle det op, når I går tilbage til ham efter lidt tid. Så han igen forstår at det er sengetid og han forventes at ligge i sin seng.
Puttetidspunktet har ofte noget at sige og der kan naturligvis være tale om at I har en lille ugle, hvis bedste tid er aftenen og han derfor har rigtig svært ved at sove - hvis han er B-mmenske, så vil han naturligt virke meget aktiv om aftenen og meget træt om morgenen ...:)
Og nogle gange kan det være nødvendigt at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved at han vil falde i søvn inden for 15 minutter. Det betyder at hvis han erfaringsmæssigt først kan sove kl 22, så skal I ikke putte ham før kl 22. Bruge samme ritual, læse lidt, snakke lidt om dagen, evt. gå ud af rummet kortvarigt - alt efter hvad signaler han sender. Og så bibeholde denne rutine i en periode og stille og roligt putte ham tidligere og tidligere, flytte tiden frem med 15 minutter af gangen. Det vil sige at han de første aftener puttes kl 22, derefter 21.45, så 21.30, så 21.15 osv. indtil I måske rammer kl 20 som vil være et passende tidspunkt for ham. Nogle gange kan I flytte tidspunktet aften efter aften, andre gange skal I måske bibeholde samme puttetidspunkt i nogle dage, før I atter rykker tiden frem.
Samtidig med at I gør dette, så skal han stadig op til samme tid om morgenen og han skal sove 1.5 time til middag - max 2 timer. Han kan godt begynde at blive ekstra træt om morgen og kan også få tendens til at ville sove længere til middag, men det skal han ikke - for det er vigtigt at det er nattesøvnen han får forlænget og det er vigtigt at han om aftenen netop begynder at få lidt fornemmelse for at være træt og føle behov for at komme i seng.
Lige nu er jeres putteritual for ham at han puttes, I læser og snakker og så går I frem og tilbage, han rejser sig, protester, frem og tilbage igen og igen - han forventer og har en erfaring med sig om at putning foregår sådan og at det er noget der tager rigtig lang tid. Og for at ændre dette, så er I nødt til at give ham en ny erfaring - en erfaring med om at putning er rart, I læser, han ligger ned og han falder i søvn inden for ca 15 minutter - netop fordi han er træt nok.
I starten vil han naturligt komme i søvnunderskud, for han får ikke så lang en nattesøvn, som han har behov for - men det gør han jo ikke alligevel lige nu - og for at vende ham til et nyt og mere kortvarigt putteritual, så er I nødt til at gøre sådan.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske