Svar: Søvn 4 1/2 måned
15. november 2012
Alder:
4 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Om det er dit ønske om at få lidt ekstra mælk i ham eller om det er den alder og udvikling han går igennem - som lige nu betyder at din dreng sover dårligt og søger brystet hyppigt om natten er svært at vide. Men alder, spiller helt sikkert ind!
Netop i 3-4 månedes alderen vil rigtig mange børn begynde at slatspise og ofte også slatsove lidt i løbet af dagen. Han har en alder nu, hvor han naturligt bliver optaget af andre ting, har svært ved at koncentrere sig om brystet, slipper, tager fat og spiser lidt igen og slipper så igen - kommer far eller storesøster ind i stuen og du sidder og ammer, så slipper han og kikker efter dem og så kan du godt glemme alt om at få ham til at spise mere ... Og derfor indtager han ikke helt nok i løbet af dagen og er derfor nødt til at søge det om natten. Samtidig så øger det også din mælkedannelse at amme ekstra om natten og derfor er der ofte en sammenhæng mellem et manglende indtag om dagen og et øget indtag om natten - det handler både om produktion og også om at sikre at behovet dækkes :)
Derfor er det en rigtig god idé at du nu forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme for dagen, hvor han ikke slatspiser og slatsover, men hvor du sikrer at han får spist et godt måltid, bliver fyldt rigtig godt op, har nogle gode aktive vågenperioder, tumles med, pludres med, stimuleres både motorisk og mentalt, hvorefter han så ofte har brug for mælk igen og derefter puttes.
Det kan altså i denne alder være en god idé at give bryst to gange mellem hver lur, så han får lidt når han vågner og lige får slukket den værste tørst og så får et fuldt måltid, inden han så puttes til lur. Denne rytme vil også være rigtig god i takt med at han begynder med skemad, fordi han så kan få lidt skemad, når han vågner og så stadig få mælk inden han skal sove.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på at han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Længden af lurene kan sagtens være forskelligt fordelt hen over dagen, det må du prøve at passe ind, som
Begynder du med skemad, så skal der være tale om smagsprøver. Det er således ikke noget der vil mætte din dreng meget, i første omgang skal han lære det at spise af en ske. Samtidig skal hans mave og tarmsystem også være parat og hvis han får for meget skemad, så vil han få ondt i maven og begynde at græde meget og det er der ingen grund til at starte ... :) Vælger du at starte med lidt skemad, så start til frokost eller om formiddagen og ikke om aftenen.
En plan kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner ofte med en ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt skemad - ammes evt. lidt først, lige når han vågner og så han har overskud til at smage på skemaden.
Ammes rigtig godt - læg gerne en skiftning ind imellem amningerne, så du ammer fra et bryst, skifter ham, svøber ham og ammer fra modsatte bryst og først derefter putter ham til middagslur. Gå gerne en lang tur med ham, for at holde ham sovende eller læg dig med ham og am ham i din seng og lad ham sove sammen med dig der. Det kan være dejligt for dig også at få et hvil midt på dagen.
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3 lur - og storesøster hentes. Lillebror kan sikkert sove i barnevognen imens ...
Aften: Ammes og ammes ofte hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde ofte op til natten. Ammes og puttes som en naturlig del af putteritualet - tidspunktet for putning kan i denne alder godt ligge sent - det afhænger af hvor sent 3 lur ligger.
Sen aften: Ammes rigtig godt igen, det der kaldes et drømmemåltid
Midt nat: Ammes ofte her og sover videre. De fleste børn er 6 måneder før de begynder at kunne sove 5-6 timer uden mælk.
Jeg vil anbefale dig flere af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" - i den kan du læse om søvnen i forskellige aldre, hvad I kan forvente og hvad I kan arbejde videre med.
"Helens bog om børn og mad" - en gradvis introduktion til skemaden, som I skal igang med, hvor du kan finde dagsplaner, slå fødevarer op som du er i tvivl om og hvor du måned for måned finder mine forslag til opskrifter og "næste skridt".
"Helens bog om dit barns udvikling", hvor du uge for uge og måned for måned kan læse om den udvikling din dreng går igennem, hvorfor reagerer han som han gør, hvad er det der sker - hvad ville han fortælle dig, hvis han kunne :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske