Svar: Svært ved at sove - 2 måneder
15. november 2012
Alder:
2 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Tak for jeres brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til:)
Et barn der kun er 2 måneder gammelt har helt naturligt brug for stor tryghed og det allerbedste sted jeres dreng kan sove er hos jer, i jeres favn og ofte med brystet eller med en flaske. Det at være tæt på jer minder om tiden i livmoderen og når jeres dreng ligger hos jer, så kan han mærke jeres varme, jeres vejrtrækning, hører jeres hjerte slå og det er alt sammen noget der gør ham tryg - netop fordi det er genkendeligt. Derfor er det helt okay, at han sover godt i favn hos mor med brystet eller måske sover i favn hos far med en flaske :)
Nogle forældre oplever, at deres børn sover meget kortvarigt, vågner op og er kede af det. Hvis barnet altid sover meget korte lure hele dagen igennem og tydeligt ikke er udhvilet, når det vågner, så kan det tyde på, at barnet har svært ved at skifte mellem et søvnstadie til et andet - at skiftet mellem søvnstadierne bringer barnet op i nærheden af vågen bevidsthed. Og det lyder til at være tilfældet hos jer.
Når vi sover, så skifter vi mellem at sove let og sove dybt og nogle børn har meget svært ved dette skift. Hos et lille barn som jeres dreng, vil der samtidig ofte også ske det, at barnet når det skifter fra et søvnstadie til et andet, pludselig spjætter i kroppen. Det er mororefleksen / faldrefleksen der går igang og barnet vågner op og græder. I kender det sikkert også fra jer selv, at I nogle gange, lige der, hvor I er ved at falde i søvn, så er det som om at I falder og kroppen spjætter - I kender dog fornemmelsen og sover normalt videre, men hos små børn, så vækker det barnet. Jeres lille dreng bliver forskrækket og kan ikke sove videre, men vågner mere op og græder.
Han må godt have et par korte lure i løbet af dagen og når han ikke er ældre er det helt naturligt at der ikke rigtig er nogen rytme endnu. Det er naturligt at et barn på kun 2 måneder nogle gange powernapper, har tendens til at falde i søvn ved brystet netop imens de spiser, og derefter vågner lidt op, er aktiv, pludrer osv. og så har han måske brug for at sove igen en lille times tid efter. Her må han så meget gerne tage en længere lur og det må I gerne hjælpe ham med.
Det er en god idé at svøbe ham, så han hjælpes til rent fysisk at holde sammen på sig selv, det vil gøre at hans mororefleks ikke virker så voldsom, at han ikke får spjættet helt så meget at han vågner af det. Det vil også lette overgangen fra jeres favn og ned i lift, vugge, seng, barnevogn osv.
I må også meget gerne begynde at indføre et lidt fast ritual, hvor han får mælk, puttes med klud, beroligende ord, kærtegn osv. så han genkender dette og forbinder det med at skulle sove. Brug samme ritual altid, når han skal puttes - dag, aften og nat. Samme beroligende "ssshhh" og samme kærtegn. De helt naturlige ting, som følger med en putning - f.eks. at du starter med at amme ham fra et bryst, herefter skifter ham, svøber ham og så ammer ham igen - imens han er svøbt og derefter putter ham ned, hvor du/I ønsker han skal sove.
Når I putter ham så brug jeres hænder på hans krop, så han kan mærke at I er der og føler tyngden og dermed roen og varmen fra jeres hænder. Læg ham gerne til at sove i barnevognen mindst en gang dagligt, så han vænnes til at sove der og I må meget gerne gå med ham, så han vænnes til at sove mindst en lidt længere lur dagligt. Gør det f.eks. til en fast vane at gå en lang tur når han skal sove middagslur.
Når han vågner mellem sine søvnstadieskift, så er første skridt normalt ikke at tage ham op, men i stedet at forsøge at få ham til at sove videre der, hvor han er blevet puttet. Ligger han i barnevognen, så kør ham lidt, vug ham og lul ham i søvn ved at bruge vuggende bevægelser. Det kan være nødvendigt at stå parat der, hvor I ved at han plejer at vågne og med det samme hjælpe ham videre i søvnen.
Det er også helt okay at mor lægger sig og sover sammen med ham. Ammer ham i dobbeltsengen og lader ham falde i søvn tæt ved dig. Ved at I netop ligger tæt sammen, så vil du med din hånd, beroligende ord, bare med din nærhed kunne lulle ham videre til ro og vil kunne fange ham, inden han vågner for meget op. Der er intet i vejen for at du lægger dig og putter med ham, så I begge får hvile og har han brug for en ekstra amning og derefter så sover længere, så er det også helt okay.
I forhold til at stoppe amning og overgå til flaske, så er det naturligvis en mulighed. Det anbefales at amme eller give modermælkserstatning til han er 1 år og da jg kan fornemme at du ikke har lyst til at amme så længe, så er det naturligvis rigtig fint stille og roligt at gå over til flaske.
Hvor hurtigt du skal gå frem afhænger helt af hvordan I trives bedst. Som udgangspunkt er det vigtigt at din krop får lov til at følge med og amningen nedtrappes stille og roligt - så du ikke får en brystbetændelse. Og på samme måde er det vigtigt at hans mave også vænnes til mme stille og roligt.
Du kan godt vælge at supplere med en flaske, hvis du føler at han mangler mad og det er derfor han vågner. Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og gør derfor ofte at børn ofte sover lidt længere, hvis de får erstatning ... Jo mere flaske du giver, jo mere vil din mælkemængde dog nedsættes og amningen stille og roligt stoppe og du skal naturligvis overveje det valg du træffer. Der er mange fordele ved amning, men der er også fordele ved flaske og det vigtigste er at jeres familie fungere. Og ja - jeg kan godt forstå at du synes en flaske kan være en idé, fordi det giver dig tryghed at vide, hvor meget han har drukket. Ligesom det naturligvis vil være en hjælp at far kan tage over :)
Der er mange ting som spiller ind og jeg vil anbefale jer at købe min bog "Helens bog om børn og søvn", som giver lidt idé om, hvad I kan forvente af ham lige nu, hvordan I kan aflæse ham og stille og roligt skabe lidt mere rytme :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske