Svar: Puttes til nat
15. november 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Andrea
Tak for dit brev :)
Du må meget gerne bibeholde amningen om eftermiddagen. Det er bedre at du ammer en ekstra gang der, end at du ammer om natten - for I har naturligt begge to glæde af at få lidt sammenhængende nattesøvn :)
Det er vigtigt at din dreng får mælk nok = væske nok i løbet af dagen. Hvis han ikke gør det, så vil han naturligt søge det ekstra om natten. Det lyder dog som om at han om dagen også tager rigtig godt fra og at det ikke er her problemet ligger hos jer. Jeg vil dog lige nævne, at du skal være opmærksom på at indtaget af både grød og mælk er passende.
Nogle gange skyldes de udfordringer I har, at han indtager for store mængder skemad om dagen og derfor ikke drikker nok ved brystet efterfølgende. Derfor kan det nogle gange være en god idé at skrue lidt ned for mængden af skemad og amme lidt mere .. Andre gange er årsagen det modsatte, at han ikke får skemad nok og derfor ikke bliver mæt nok og naturligt søger brystet ekstra meget, for at få sit behov dækket og her kan det være nødvendigt at skrue mængden af skemad lidt op ...
Hos jer kan forklaringen dog også være at din dreng er blevet eller er ved at blive uhensigtsmæssig afhængig af brystet for at kunne sove. Det er naturligt at han får mælk inden lur, men nu hvor han er 7 måneder, så skal han stille og roligt lære at sove uden at falde i søvn ved brystet. Hvis han falder i søvn ved brystet og flyttes sovende til sin barnevogn eller seng, så vil der være en risiko for at han vågner om hver gang han går fra et søvnstadie til et andet og søger brystet igen og igen, fordi han er afhængig af brystet for at kunne komme videre i søvnen. Og derfor kan det være en god idé at du f.eks. om formiddagen nu arbejder på at han ikke ammes, men lærer at sove uden brystet - og stille og roligt overfører dette ritual til om aftenen.
Han har naturligt brug for amning inden middagsluren og aften og du må gerne amme ham fra begge bryster evt. med en skiftning ind imellem, så han bliver fyldt rigtig godt op, men det er vigtigt at han puttes lige der, hvor han ikke sover helt, men netop registrerer at falde i søvn uden brystet i munden.
Det er på samme måde vigtigt at du om natten ikke per automatik giver ham brystet, når han klynker, virrer med hovedet, smasker osv. Og hvis du gør det, fordi andet ikke kan berolige ham, så må du gøre det - men gøre det meget kortvarigt. Så hans behov for mælk nedsættes. Og i stedet skal du så forsøge at berolige ham med hænder, kærtegn og at han mærker dig - og ikke får brystet, men stadig får dig:)
En plan for dagen kunne nu se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop. Frugten servers adskilt fra morgengrøden og gives nu som et mellemmåltid der erstatter formiddagsamningen.
Puttes uden amning til formiddagslur ca kl 9
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes - skiftes - ammes igen, så han bliver fyldt rigtig godt op og puttes derefter. Det er vigtigt at han lige når at registere at han falder i søvn uden brystet i munden.
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes evt og sover evt en powernap - det lyder som om at han har brug for dette og det er helt okay.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsager, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop. Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, forskellige risretter kan være en god idé.
Kommer i bad, gøres klar til natten - Am ham evt. før badet og am ham så igen efter badet eller amme - skifte - amme og put ham derefter 19.30-20
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at sove uden yderligere mælk til næste morgen.
Det er vigtigt at du tager en t-shirt på om natten, så han ikke selv kan søge brystet men så det er dig, der bestemmer, hvornår han ammes. Det er på samme måde vigtigt at du som sagt ikke tolker hver lyd han giver, som behov for mælk/bryst men derimod som behov for at mærke dig, behov for stillingsskift, få dynen på sig igen fordi han sparker den af osv. Nogle gange kan det være en idé at lade far tage over om natten, fordi han ikke dufter af mælk og derfor ikke forstyrrer - når jeres dreng dufter mælk, så tror han måske at han skal die også selvom han egentlig ikke har behov ..:)
Du må godt prøve at putte ham i voksiposen om natten. Du kan nøjes med at give ham en bodystocking - gerne i uld eller uld/bomuld - på i posen, da det kan gøre at han bedre kan temperere sin temperatur.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske