Svar: Søvn og amning
14. november 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Idas´mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar:)
Det lyder så fint det du fortæller, det lyder som et trygt og dejligt putteritual og nu, hvor du gerne vil stoppe amning, så kan det sagtens bygges ind i det nuværende ritual, så overgangen kan ske så trygt som muligt :)
I første omgang tænker jeg faktisk at du skal bibeholde den tidlige morgenamning og fjerne aftenamningen først. Det vil gøre at I stadig starter dagen stille og roligt, det vil også gøre at du ikke stopper fra den ene dag til den anden, men så din krop kan følge med - og så er jeres nuværende ritual sådan, at du om aftenen forholdsvist let vil kunne erstatte med noget andet end bryst.
I første omgang vil jeg anbefale at du begynder at læse lidt godnathistorie for din datter på madrassen. Start med at amme hende lidt og sæt dig så ved siden af hende imens hun ligger hos dig og læs en historie. Prøv også meget gerne sammen med dette at introducere en putteklud eller puttebamse sammen med hendes sut, som hun lyder til at være glad for.
Kør dette ritual i nogle dage, gerne en uges tid. Og erstat så brystet med lidt lun mælk af en kop. Stadig på madrassen, så ritualet er som det plejer at være, men mælken får hun af kop og ikke brystet. Stadig er du der, I sidder tæt, hun får sin godnathistorie, har sin sut, sin klud osv. og alt er trygt og dejligt.
Introducer gerne allerede nu en godnatgrød som del af hendes putteritual. Denne gives i køkkenet og den sikrer ekstra mæthed inden lur og at hendes indtag af brystmælk og mælk af kop - og behovet for dette - nedsættes. Spis f.eks. aftensmad kl 18, giv hende herefter et bad og gør hende klar til natten, giv hende godnatgrød kl 19.30-19.45 og put hende så på madrassen - først med lille amning og stille og roligt erstattes derefter med mælk af kop og så godnathistorien osv. som ovenfor beskrevet.
Stille og roligt så gives mælken af kop sammen med godnatgrøden og der børstes tænder herefter så hendes tænder er helt rene, når hun puttes til natten. Og så bruger du stadig samme ritual, sidder hos hende, læser godnathistorie, hun har sin sut, sin putteklud/bamse osv.
Og så når I dertil, hvor du kan bibeholde ritualet men i stedet for at putte hende på madrassen, så kan du putte hende i tremmesengen - stadig sidde der, lade hende mærke at du er der, læse historien, hun har sin sut, sin klud, sin bamse og du er der stadig væk - men stille og roligt lidt mere på afstand.
Og morgenamningen må du så forsøge at trappe ud stille og roligt. I starten skal hun have den, men hen af vejen skal du prøve at afkorte denne amning mere og mere, så hun ikke fylder sig med mælk, men får trygheden og nærheden stadigvæk.
Brug "det er slut" i løbet af dagen - bogen klappes sammen og du signalerer "det er slut" med hænderne, mælkekartonen er tom, der er ikke mere "slut", tallerkenen er tømt, ikke mere mad "slut" osv. Og overfør også dette til brystet når hun søger dig og virker til at ville sutte, så siger du "slut, der er ikke mere" og tilbyder så et alternativ "du kan få lidt mælk her (af kop)" eller "se her er et stykke agurk" eller lignende, så hun får noget at spise eller drikke og du anerkender, at hun kan have dette behov, men holder fast i at brystet er slut nu :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske