Brev:
Trodsig - 2 år, 6 mdr.
14. november 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Trodsig - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen
Tak for dine svar.
Vi har som tidligere skrevet en fantastisk datter på 2 1/2, som er sjov dejlig, glad men kan bestemt også være trodsig og ked af det.
Vi har det ofte svært når jeg henter i dagpleje. Hun er super glad springer mig i armene, men når vi skal have sko og tøj på, (sko skal hun selv tage på, ) bliver hun trodsig.
Jeg forsøger med (" kom vi skal hjem til hunden, eller skynd dig så du kan komme ud til sutten i bilen) eller bare forsøger at snakke om andet, imens jeg siger hun skal tage støvler på.
Men hun siger kun: mor gør det... Mor gør det...
Indtil fornylig har jeg gjort det men hun kan sagtens, vil bare ikke.
Når vi kører hjem siger jeg, "når vi kommer hjem skal du tage jakke og sko af" så er hun forberedt, hvilket du har lært os er godt for hende.
Meen når vi kører ind i indkørelsen starter det forfra... Vil ikke ud af bilen, det skal hun, så ender med sur og ked af det.
Kommer ind og vil ikke tage sko af, græder og græder, jeg forsøger igen med at- (kom skynd dig så kan vi komme ind og få lidt at spise) osv men hun vil ikke.
Det ender oftes med at hun tager dem af men pyha hårdt, vil jo mest af alt hygge med hende og ikke starte med gråd gråd. Omvendt ved jeg også det ofte handler om at hun vil bestemme.
Hvis vi skal lufte hunden, siger jeg (så skal vi have hat på) først vil hun ikke og derefter vil hun ikke have den hat på som jeg har fundet). Eller når jeg finder tøj, vil hun ikke have det på, som er valgt, hun får så 2 muligheder, men er oftes ikke godt nok...
Skal vi stå fast der, eller lade hende bestemme en anden hat, eller en helt 3 trøje (udover de 2 valgmuligheder hun fik). Eller ?
Mht til håropsætning er der ofte et problem. Hun har hår til skulderne, og hænger ned i øjene, men vil ikke have det i elastik. Vi har indtil nu bare sagt ok men kan se det hænger ned i øjene på hende.
Glæder mig meget til at høre dine svar.