Svar: Søvn igen igen igen :)
13. november 2012
Alder:
14 mdr.
Kære C
Tak for dit brev :) Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)
Du fortæller at I sover i samme rum og det er rigtig fint. Måske kan I fjerne den ene side af tremmesengen og koble Leonoras seng til din seng, så hun på en gang kan lære at sove i egen seng, men så du samtidig kan ligge i din seng ved siden af. Det giver mulighed for at holde fast i at hun netop sover i egen seng, men giver samtidig mulighed for at du i løbet af natten kan give hende en hånd at holde i, så hun kan mærke at du er der.
Det vil også være en rigtig god idé at indføre en puttebamse eller putteklud nu. Med den alder Leonora har, vil hun begynde at blive mere bevidst om dette og den kan på sigt fungere som en rigtig god substitut for jer - også når hun skal passes ude eller skal passes af andre.
En godnathistorie vil også være en rigtig god idé. Hun vil naturligvis ikke kunne forstå så meget af hvad I fortæller, men hun vil kunne lytte til ordene, til roen i jeres stemme og hun vil stille og roligt lære at imens I læser, så forventes det at hun ligger stille og lytter. Så når hun puttes så bruges tiden ikke på at tumle rundt, lege og protestere, men derimod på at ligge, lyttet og lade roen komme over sig.
Du fortæller at du ofte skal give hende sutten om natten - og det er ikke nogen god vane. Med den alder hun har, kan hun godt lære at finde sin sut selv og det kan godt tænkes at hun har det, som jeg kalder for "vanebetinget afbrudt søvn". Når hun sover, så slappes alle muskler i kroppen og sutten falder ud. Når hun skifter mellem de forskellige søvnstadier, så registrerer hun at alt var, som da hun faldt i søvn og registrerer her at sutten mangler. Hvis hun her har lært at klynke og at du så kommer og troligt putter sutten i munden på hende, så vil hun godt kunne gøre dette hver time hele natten igennem - og det har ingen af jer glæde af. Hun har ligeså meget brug for sammenhængende søvn, som du har.
Derfor er det en rigtig god idé at lære hende at finde sutten selv og det gør du bedst i løbet af dagen. Giv hende altid sutten i hånden og ikke i munden. Og om natten så fylder du lidt ekstra sutter i sengen eller kobler sutten til en klud og når hun så vågner og mangler den, så hjælper du hende med at søge efter den og selv putte den i munden. Og allerbedst er det naturligvis, hvis hun kan lære at komme videre i søvnen med stillingskift og uden at behøve sutten :)
Og forhåbentlig sover hun bedre før hun bliver teenager ...:):)
Leonora er så lille, at hun ikke kan finde ud af at dele - og slet ikke finde ud af at dele mor og far med storesøster. Og det skal I naturligvis forsøge at forklare storesøster så hun forstår at det ikke er fordi Leonora ikke kan lide hende eller ikke er glad for hende, men at det er fordi hun stadig er en meget lille pige. Det hjælper her nogle gange at give nogle eksempler på at storesøster var på samme måde. Ligesom I naturligvis skal fortælle storesøster igen og igen, at hun er noget ganske særligt og at lillesøster godt kan blive sur, hvis I krammer for meget, men at det ikke ændrer på hvor meget I elsker storesøster.
Det er meget vigtigt at storesøster oplever retfærdighed - og det er ikke retfærdigt, hvis lillesøster får lov til at bryde ind og brokke sig, når storesøster krammer med mor og far - I skal naturligvis kunne kramme alle sammen, men storesøster skal også have lov til at mærke, at lillesøster nogle gange må vente, ligesom hun også nogle gange trækker sig og giver lillesøster plads.
At Leonora ikke altid vil kramme storesøster kan handle om flere ting. Måske har hun svært ved at tolke storesøster og måden hun krammer på - eller tidspunktet, hvor storesøster vil kramme, er måske ikke det bedste tidspunkt, hvilket storesøster jo også kan have svært ved at vurdere.
Det kan også handle om at Leonora jo stille og roligt er igang med at udvikle mere og mere selvstændighed og egen vilje og derfor også afprøver mere og mere, hvad reaktion hun får fra andre. Så hvis hun mærker at storesøster reagerer på en særlig måde, når hun bliver afvist, så kan det i sig selv være interessant at undersøge.
Generelt er lillesøster jo meget glad for storesøster og ser op til hende og den store pige hun er - og hun bruger hende meget som et spejl. Så hjælp også storesøster med at se dette og netop det positive i dette.
Og så skal det naturligvis også være tilladt nogle gange at sige fra, selvom man er den lille. Ligesom storesøster sikkert heller ikke altid gider have at mor eller far kysser eller krammer, så har lillesøster det også sådan og det er okay. Det kan man godt forklare storesøster på en fin måde, uden at sammenligne i øvrigt. Og uden at kristisere, at de begge måske nogle gange har svært ved at aflæse hinanden.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske