Brev:
Søvn igen igen igen :)
13. november 2012
Alder:
14 mdr.
Søvn igen igen igen :)
Kære Helen.
Jeg prøver et sidste desperat forsøg velvidende, at du nok ikke har mere at øse ud af, men vi er virkelig virkelig trætte :)
Leonora har nu rundet de 14 måneder, og sover stadig bare så dårligt! Jeg har læst din bog osv., og vi har siden hun var 6 måneder kørt forholdsvist stramt efter ritualerne. Hun har en struktureret hverdag; spiser, sover, leger på ca. samme tidspunkter altid, og sådan har det været siden hun var 6 måneder. Hun er de sidste 4 måneder blevet passet af en rigtig god børnepasser, som også passer en anden pige på hendes alder, og efter en lidt hård start, elsker hun det nu, og der er ingen problemer dér.
Hun er en glad, temperamentsfuld pige med mod på livet (spejler sig jo meget i storesøster), men har også altid været ekstremt tryghedssøgende og "mor-syg". Hun går / småløber og elsker det.
Problemet er, at hun vågner min 10-15 gange i løbet af natten og græder. Har prøvet at ignorere det, tænkte hun bare drømte, hvilket hun også gør nogle gange, men det hjælper ikke. Ofte skal hun bare ha sutten og en beroligende hånd, men det gentager sig bare igen og igen. Midt på natten orker jeg ikke at rejse mig op (hun sover vores værelse, da vi ikke har flere rum!) og lægger hende over til os. Og hvis så bare dét fungerede :) Hun vågner ligeså meget her, mosler rundt, men jeg skal i det mindste ikke rejse mig hver gang...
Hun er midt ml to lure nu, så nogle dage sover hun to gange, andre kun en gang.
Når hun skal sove om aftenen falder hun altid i søvn i sin egen seng, men vi sidder hos hende, til hun sover, og det kan godt tage 3 kvarter. Hun brokker sig og skal ofte lige op og have en krammer og så ned at ligge igen. Jeg ved, at hun er træt, når hun bliver puttet, og jeg ved, hun også er træt, når hun vågner rigtigt om morgenen:)
Er det noget, vi kan gøre, eller må vi bare begynde at acceptere, at sådan er hun, og hun forhåbentlig sover bedre, når hun bliver teenager?:)
Og så lige et tillægsspørgsmål: Storesøster elsker Leonora, som må alt for hende, og hun vil så gerne kramme/kysse hende, men Leonora afviser hende ofte og er også meget jaloux, hvis jeg krammer storesøster. Storesøster bliver ked og kan ikke forstå, hvorfor Leonora ikke vil kramme hende, når hun gerne vil kramme os! Omvendt vil Leonora altid det samme som storesøster. Er det normalt, at det er sådan?
Kærlig hilsen
C