Svar: Amning stoppet, - mælk, jern mv.?
12. november 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :) Og tillykke med 1 års fødselsdagen som sig nærmer, hvor er det fantastisk, at det første år allerede er gået! :)
Den bedste måde at stoppe amning og flaske på er normalt, når barnet selv siger fra og at din dreng har sagt fra i 11 måneders alderen er helt okay. Du forsøger jo netop at sikre hans behov for mælk ved at give ham mælk i grøden, tilbyde ham A38, ost osv. Sovs tæller naturligt også med og du må også gerne, som du nu også har forsøgt, give ham lidt sødmælk af en kop - letmælk efter 1 årsalderen. Det hele tæller med i mælkeregnskabet :)
Jerntilskud anbefales til han er 1 år og man kan godt give det lidt længere tid hvis der er mere i flasken. Modsat, så sker der sandsynligvis ikke noget ved at han stopper 14 dage før han bliver et år - netop hvis han spiser godt og varieret, så får han jo også jern via de forskellige fødevarer.
Du kan godt give ham en multivitamin-pille beregnet til børn fra 1-10 år. Du skal knække den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen, når du giver ham den. På den måde kan du sikre ham lidt ekstra vitaminer og mineraler og han får derigennem også både lidt jern og lidt kalk. Vitaminer fra multitabs plejer at være rimeligt lette at knække i mindre stykker, men der findes sikkert også andre der kan knækkes ...:)
Immunforsvaret styrkes bedst ved at tilbyde ham så varieret en kost som muligt og sikre at han så vidt muligt spiser fra alle fødevaregrupper. Det anbefales ikke at give enkelt doser af ekstra vitaminer til børn, men derimod at sikre dem så varieret et indtag via kosten som muligt. Det vil her være en rigtig god idé at du medtænker fisk, da han har glæde af de essentielle fedtsyrer og fisk indeholder også både Selen og D-vitamin, der er godt for immunforsvaret. Fisk er laks, torsk, rødspætte osv. som I kan spise om aftenen, men det kan også være fisk til frokost i form af f.eks. fiskefrikadeller, rejer, tun, makrel, sild eller lignende. Jo mere forskelligt, jo bedre.
Derudoer er det vigtigt at vaske hænder, - på både ham og jer voksne f.eks. i forbindelse med skiftning, pudse næse osv. Det gælder hjemme og det gælder også i dagplejen og hvor I nu ellers færdes. Læs også min artikel "Nedsæt dit barns sygedage", der udkom med nyhedsbrevet i oktober. Du finder den under "artikler".
Det er rigtigt, at han naturligt skal lære at tygge og med den alder han har nu, så kan du godt prøve at give ham et lidt større stykke brød, som han skal bide af selv. Du kan prøve at give ham en kvart skive og så se om han kan tage en bid. Det kan nogle gange hjælpe til at få lidt bevidsthed om at munden kan bruges til netop at bide og gumle og tygge.
Det kan også nogle gange hjælpe at du, hvis du giver ham mad, prøver at komme hapserne ind i siden af munden på ham fordi han så naturligt med det samme tygger sammen. Hvis maden kommer ind forrest i munden, så er risikoen for at han synker den større ...:)
Den natlige uro hører alderen til - også selvom han nu snart bliver et år. Du skriver at han headbanger og i det hele taget er meget motorisk urolig om natten. Han må gerne få en juniordyne, når han nu bliver et år og det kan nogle gange hjælpe på uroen netop at sove med en større og også lidt tungere dyne - det kan hjælpe til fysisk ro.
Nogle gange kan det hjælpe at bruge en sovepose, voksipose eller hvad I måske allerede har - selvom den hovedsageligt bruges om dagen, så kan den også have effekt om aftenen og natten, så har I en sådan, kan det være et forsøg værd.
Og atter andre gange, så må han have lov til at karte rundt, skifte stilling, rejse sig osv. Det der er vigtigt er, at du holder fast i de gode rutiner I allerede har fået skabt. At han falder i søvn i sin seng, at han ikke længere ammes eller får flaske, men har et nyt ritual. Når han vågner, så hjælper du ham med stillingskift - fordi han på sigt naturligt selv vil kunne skifte stilling - og ikke med sut eller lignende, som kræver aktivitet fra din side. Du gør de ting, som han på sigt stille og roligt selv vil kunne klare. Er han f.eks. afhængig af sutten om natten, så arbejder du lige nu på at lære ham selv at finde den, så han også i den forbindelse ikke behøver dig.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske