Brev:
Amning stoppet, - mælk, jern mv.?
12. november 2012
Alder:
11 mdr.
Amning stoppet, - mælk, jern mv.?
Hej Helen!
Min søn er nu 11 mdr. og 12 dage.
Han begyndte for en måneds tid siden at afvise bryst om eftermiddagen og om aftenen. Han fik flaske om aftenen fra han var 8 mdr ca. og suppleret med bryst bagefter.
Men nu afviste han selv de to gange, så han fik kun bryst om natten, så der var jo ikke meget at komme efter mere:-) Lidt over en uge kæmpede han om natten med at få mælk nok.
Men så sluttede det også ved 11 mdr. alderen og vand var nok:-) Dejlig udtrapning af amningen.
Nu er det så jeg vil høre om det er ok at han ikke får mælk sen aften eller om natten, som du foreslår i din bog.
Han spiser havregrød med MME i om morgenen, ca. 100 ml. spiser han. Laver det af 200 ml, men det kan han ikke få ned. Jeg putter netop MME i for at sikre ham mælk nok. Så bliver han tilbudt A38 om eftermiddagen, spiser lidt, men ikke meget og så får han sutteflaske om aftenen, mellem 100 og 200 ml. Typisk 160 tager han. Derud over får han jo smør og lidt ost på hans evt. formiddagsbolle og eftermiddagsbolle. Han er mest til vand i kop, men er begyndt at drikke lidt sødmælk til frokost.
Nu bliver han jo 1 år om 3 uger, så er det mælk nok han har fået fra 11-12 mdr. Jeg er glad for ikke at give mad om natten mere.
2 gange har jeg måtte op og lave en flaske, som han også har slupret i sig:-) men ellers har han affundet sig med en tår vand de sidste 14 dage uden brok.
Flasken med jerndråber løb tør da han var 11 mdr, og 1 uge så det har han ikke fået siden. Skal jo stoppe ved 1 års alderen så vildt at købe en flaske for de sidste 3 uger, men skal lige tjekke med dig om det betyder noget:-)
Han er lige startet i dagpleje. været der 4 gange. 2 gange med mig en time og 2 gange selv én time. Gået fin på nær anden gang da han fik en bold smasket i hovedet:-(
Nu er dagplejeren så blevet syg og det er han også selv.
Har du et godt råd til at styrke hans immunforsvar med alt det der nu kommer i opstart af institution.
Jeg giver ham både uld body på og uld gamacher indenunder bukser, da han er nem til at blive kold. kan man give ham vitaminer nu, han kan ikke tygge de hårde tyggevitaminer:-)
Han sluger nemlig alt, den lille LABAN. Det er så en anden kamp vi har, at han ikke tygger maden mere end to gange så sluger han det. Så er tit oppe på mærkerne.
Lidt irriterende da man har tendens til at give ham meget blød mad, men det lærer han det jo ikke af.
Bare ikke sjovt når han får rugbrødshapsere og kogte gulerødder i den gale hals.
Sidste spørgsmål! :-)
Nu skriver du at det er ca. ved 9-10 mdr. alderen at der er meget uro om natten, med alt det der skal bearbejdes. Vores søn har bare aldrig sovet godt om natten eller ligget stille.
Jeg er bare træt:-(
Skal starte på arbejde om 4 uger og han er stadig vågen mellem 3/4 til 2½ time om natten.
Roder rundt, sætter sig op, headbanger hovedet op i tremmerne eller væggen.
Ved ca. 21 og 23 og 1 tiden sætter han sig op i sengen. jeg lægger ham ned i sin seng, da jeg vil have ham mindst muligt hos mig, da jeg ikke sover så godt når han ligger og kegler rundt. Men typisk fra kl. 1-1.30 tiden sover han hos mig til om morgenen med mange opvågninger. Lige som jeg skriver nu er kl. 21.30 og nu er han i alarmen for første gang:-(
Har prøvet alt hvad du forslår. fra at skifte stilling, til at nusse og helt til at lade ham være for ikke at vække ham helt. Han sover med uld body og tit uld gamacher og som tidligere beskrevet har han prøvet at få flaske om natten, falder da også i søvn med det samme, men kan sagtens vågne op en time efter igen.
Hvad gør man lige??? INTET:-) Jeg har ikke sovet meget siden han er blevet født, men troede da med så lang en barsel at det ville ændre sig inden arbejde, men hold da op panikken breder sig nu.
Tak for en fantastisk brevkasse og altid brugbare svar :-)
Med venlig hilsen
Mor