Svar: Vågner om natten og vil IKKE sove videre i egen seng!
12. november 2012
Alder:
15 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu og det kan sagtens være årsagen til, at hun protesterer mod at skulle sove, ligesom det kan gøre at hun vågner og græder og søger jer ekstra om natten. Det er på den måde helt normalt at børn i de perioder, hvor de udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt, sover dårligere.
Når det er sagt, så har I rigtig gode vaner at arbejde på - jeres pige er vant til at sove rigtig godt og har gode rutiner og forbinder det at skulle sove med noget dejligt og rart. Det skal I naturligvis holde fast i, så I atter kommer ind i denne rytme og naturligvis skal hun have den nærhed og tryghed hun har behov for - men som udgangspunkt tænker jeg at det vil være godt at holde fast i at hun sover i egen seng - for det har hun altid gjort og altid været tryg ved.
Så løsningen tænker jeg, er ikke at lade hende begynde at sove hos jer, men derimod at gøre hende tryg ved stadig at sove i sin seng - og det vil være rigtig godt at hun nu trappes ud af flasken. Hun må gerne få den, men prøv at minimere indtaget af den, så hun får mindre og mindre og prøv så at sætte noget andet i stedet - f.eks. en godnathistorie.
Det vil være en rigtig god idé at putte hende med kluden som hun har og som hun forbinder med at skulle sove og hun må også gerne få sin mælk, ligesom en godnatgrød er en god idé - og prøv så at sætte dig ved siden af sengen, hvor hun ligger i sin seng og tal lidt om dagen, alle oplevelserne osv. og/eller læs en historie for hende.
På den måde er du der, du går ikke fra hende, du kan holde hende lidt i hånden, berolige hende med ord osv. "jeg er lige her skat, nat-nat", "sshh-ssshh" eller lignende ligesom du også vil kunne sige "læg dig ned skat" - en lille kommando som hun godt kan følge. Det har stor betydning at hun selv lægger sig, så hun på den måde finder ud af at det er det du forventer af hende nu. Så det ikke er dig der lægger hende og hun så som en fjeder springer op igen.
Hun ligger aldersmæssigt lige på grænsen der hvor hun begynder at finde ud af at du stadig er der selvom hun ikke kan se dig. Indtil børn er ca 16 måneer gamle, så forstår de ikke hvor vi går hen når de ikek kan se os og de føler sig let alene og forladt, når vi går. De kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om vi er væk i 5 minutter eller i 5 timer. Og derfor er det ikke nogen god idé at du går fra hende. Det er vigtigt at du forsøger at vise hende, at du er der og passer på hende og at hun trygt kan sove, at du netop ikke forsvinder - men samtidig også holder fast i at det er sovetid nu.
At tale om dagen og alt hvad der er sket er en god idé, fordi det hjælper hende med at bearbejde nogle af dagens oplevelser, så hun bedre kan slippe dagen og falde i søvn. Det kan f.eks. være at sige "da vi stod op i morges fik du havregrød, uhmm, det smager godt", "bagefter kørte vi i vuggestue, her legede du med xx, det var dejligt", "så faldt du og slog hul på knæet, Av det gjorde ondt", "men så fik du plaster på og så gik det godt igen" .. Så du gennemgår lidt af det sjove og lidt af det mindre sjove der er sket. Hun hjælpes på den måde til at få det bearbejdet, hun lytter til din stemme, falder til ro ved at du netop sidder der, er rolig og er der for hende. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt med tanker og når du gennemgår dagen så hjælper du hende af med noget af det tankemylder hun har.
Du fortæller at hun ofte sover 2 lure dagligt og det er rigtig fint. Du skal dog være opmærksom på at hun så måske har brug for at sove til natten en lille smule senere og at det måske kan hjælpe jer netop at putte hende lidt senere, end du gør lige nu. Så du på den måde også er sikker på at hun er parat til at blive puttet og parat til at sove, når du putter hende - også fordi flasken skal gøres mindre og dermed ikke længere er det der luller hende i søvn.
Det er vigtigt for at hun kan sove helt uden flaske at hun nu begynder at falde i søvn uden at have flasken i munden. Ellers kan hendes behov for flaske meget vel øges og at få tre flasker nu er alt for meget - alle flasker bør være væk når hun er 18 måneder. Det kan påvirke hendes tænder og hendes indtag af mere sufficient mad og så kan det også påvirke hendes søvn negativt, fordi hun pludselig ikke kan sove uden at du giver hende flaske - og dermed gøre at hun heller ikke kan komme videre fra et søvnstadie til et andet, uden at du giver flaske ... Og det kan faktisk også spille ind hos jer.
Hvis hun vågner om natten og er rigtigt ked af det, søger jer og tydeligt har brug for at sove hos jer, så skal hun naturligvis have lov til det. Det kan her så være en rigtig god idé at flytte hende tilbage til egen seng igen, når hun atter sover og du synes at pladsen er ved at være for trang. Det at hun puttes i egen seng og også oplever at vågne i egen seng om morgenen kan gøre at hun på sigt også bliver lettere at få videre i søvnen i egen seng i løbet af natten ...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske