Brev:
Vågner om natten og vil IKKE sove videre i egen seng!
12. november 2012
Alder:
15 mdr.
Vågner om natten og vil IKKE sove videre i egen seng!
Kære Helen
Laura har hele sit liv sovet rigtig fint, både nat og dag. Og da hun var omkring 9 mdr kunne hun fint undvære mælk om natten og skulle blot ha sutten og puttes med dynen og sin nusseklud et par gange i løbet af natten. Sov fra ca 20-6 i en lang periode og det var fint og godt! Hun har hele tiden fået en flaske når hun skal sove og det får hun stadig. Hun falder helt til ro når hun får den og kan efterfølgende blot lægges over i sin seng, på eget værelse, og sådan har det været siden hun var 6 mdr. Ingen problemer med putning. Dog er det bedst at hun sover når hun lægges over i sin seng, da hun ellers kigger efter mig så snart jeg går ud af værelset og blir ked af det.
MEN.... De sidste 6 uger har det stort set uden undtagelse været sådan, at hun på et eller andet tidspunkt i løbet af natten vågner og slet ikke vil puttes i sin egen seng igen. Hun sidder op og rækker sine arme op efter mig og hvis jeg bare prøver at lægge hende forsigtigt ned igen, så blir hun helt ulykkelig/gal og vrider og vender sig. Det er slet ikke muligt at sige shhh eller lægge en hånd på hende eller på anden måde få hende til at falde til ro.
Så hun kommer med ind i vores seng, hvor hun så falder til ro. 8 ud af 10 gangen får hun en flaske mere i vores seng, for at falde til ro, da hun ellers kan ligge og blive ved og ved med at bokse rundt. Med jævne mellemrum er hun så ulykkelig når hun kommer ind til os, at hun blir ved med at græde mens tårerne triller ned af kinderne, og hun er nærmest ikke til at komme i kontakt med. Så er det også kun en flaske der hjælper.
Og nu er det så jeg spør:
Er det naturligt at ha sådanne perioder, hvor søvnen bare kokser?? Hun har jo sovet rigtig fint ind til nu, hvor hun bare er vendt 180 grader!
Hun sover fint om dagen. 2 lure i vuggestuen, hvor hun i øvrigt er meget glad for at være og i det hele taget er hun altid glad hele dagen og spiser fint og der er ingen problemer ud over at nattesøvnen nu er gået totalt i ged!
Skal vi rykke hendes seng ind til os? Skal jeg prøve den metode, hvor jeg venter længere og længere tid med at gå ind til hende? Den metode er jeg umiddelbart ikke fan af. Eller hvad skal jeg/vi gøre?
Som det er nu får hun en flaske (240 ml), når hun skal sove. Jeg er klar over at hun ernæringsmæssigt ikke har behov for den, men da hun falder helt til ro ved det, synes jeg umiddelbart det er ok. Men så får hun også en flaske mere i løbet af natten og tit bliver det også til to flasker. Dvs i alt 3 flasker på en aften/nat..... Og det er jo slet ikke hensigtsmæssigt! Jeg har én gang prøvet at give godnat-grød og lægge hende uden flasken. Der nåede jeg at tage hende op 20 gange, førend jeg til sidst gav flaske alligevel.
Hun har en sut og en nusseklud, som hun elsker, men ingen sove/puttebamse.
Jeg håber virkelig på et par gode råd, da det er rigtig hårdt med den afbrudte nattesøvn hver nat og det påvirker overskudet i hverdagen.
HJÆÆÆÆLP :o)
Mange hilsner Mie