Svar: Natteroderi og forkølelse
7. september 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Ermelin
Din beskrivelse kunne tyde på at den forkølelse din søn har haft/har måske har sat sig til en mellemørebetændelse. Symptomerne med at vågne hyppigt og være grædende er nemlig klassiske i denne forbindelse. Har han haft feber eller lignende? Hvordan sover han om dagen? Virrer han med hovedet? Prøv at tryg ham foran øret og se om han reagerer på dette. Ud fra din beskrivelse kunne det være en god idé lige at få lægen til at tjekke hans ører.
Derudover skal du naturligvis tænke på at han får dækket sit behov for mad og væske i løbet af dagen, så han ikke vågner fordi han er sulten eller tørstig. (Især nu hvor du ikke længere ammer)
Det kan også 'bare' være forkølelsen som generer, altså at han vågner fordi næsen stopper til og hindrer ham i at få vejret godt nok. Her kan det være en god idé at skylde hans næse med saltvand. Du kan købe små pipetter på apoteket med saltvand, som svarer til den saltmængde der f.eks. også er i tårer.
Fortsat god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske