Svar: Sensitiv
12. november 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din dreng :) Det lyder bestemt som om at han har det svært på nogle punkter og sandsyngligheden for at det hænger sammen med at han er født præmatur er stor. Du fortæller at alle dine børn er født for tidligt og jeg kan ud af din beskrivelse se at det er et emne du ved rigtig meget om - og derfor er det vigtigt at du holder fast i de observationer du gør dig.
Din dreng lyder til at have brug for sanseintegrationsøvelser. Du fortæller at han har fået træning med fysioterapeut og det er rigtig godt. Det har hjulpet ham med det grovmotoriske og han har lært at gå, løbe, hoppe osv. Super! Men han har brug for hjælp til at mærke sig selv og mærke sin krops grænser.
Børn med sansemotoriske problemer kan have forskellige symptomer og nogle reagerer voldsomt på tøj der strammer, elastikker, vaskemærker, selen i autostolen eller lignende. Ligesom de kan have rigtig svært ved at gøre ved mad, svært ved at spise med fingrene eller svært ved at lege med ler, mudder eller lignende. De kan også have svært ved berøring, både svært ved at blive rørt ved og også svært ved selv at mærke, hvordan de rør ved andre - altså hvor hårdt de trykker eller hvordan man kærtegner. Og nogle børn vil derfor netop reagere ved at slå andre, når de går forbi andre, fordi de føler sig presset eller fordi deres grænse er svær for dem selv at fornemme - lidt det du netop beskriver med at hans private sfære er stor, man skal helt gå en stor cirkel uden om ham, for ikke at blive skubbet eller slået til.
Børn med sanseintegrationsproblemer kan ofte have svært ved at fornemme deres krop og kan derfor opleves som hele tiden at være i bevægelse. Deres arme og ben kører på dem hele tiden, selv når de sidder stille, så er de aldrig helt i ro.
Nogle har særlig stor overfølsomhed for lys, lyd og lugt. Og de kan reagere voldsomt på at der er flere samlet i et lokale eller på at skifte situation - at få fra bilen og ind i indkøbscenteret eller måske gå fra grøntsagsafdelingen ned i fiskeafdelingen i supermarkedet, fordi lugten, lyset, alle menneskerne osv. bliver for overvældende for dem.
Nogle har dårlig balance og vil ikke klatre op, vil ikke gynge og bryder sig i det hele taget ikke om at være i bevægelse og "vuggende" tilstand. De kan blive dårlige, føle sig svimle, få kvalme osv. når man placerer dem højt eller sætter dem på en gynge.
Der er ergoterapeuter og også fysioterapeuter der har specialiseret sig i netop disse børn og som privat tilbyder sansemotorisk træning og ud fra den beskrivelse du giver af din dreng,så tænker jeg at det vil være en rigtig god idé at overveje dette og på den måde støtte ham.
Behandlingen kan blandt andet bestå i at lave specielle børsteøvelser, hvor man med en speciel børste, netop børster barnets krop på en bestemt måde. Behandlingen kan også være at udfordre barnet ved at lade barnet gå igennem en forhindringsbane. De fleste børn oplever træningen som en leg og synes det er sjovt, selvom de naturligt også vil blive udfordret og grænser blive brudt.
De situationer du nævner - både at det er svært at skifte situation, at det er svært at være i vuggestuen, at de andre børn nærmer sig ham, at han har svært ved de ældre søskende osv. tænker jeg meget vel kan hænge sammen med at jeres dreng har problemer med sin sanseintegration ...
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske