Svar: Forvirret over indsovnings anbefalinger?
9. november 2012
Alder:
16 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - det er rigtig godt I skriver, for jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Jeg mener, at det er vigtigt at vores børn falder i søvn trygt og godt. Det at komme i seng skal forbindes med noget rart. Det skal være en tid på dagen, som vi ser frem til og som vi synes er hyggelig. Hvis vores børn ikke synes det er rart at komme i seng, så vil de naturligt protestere, når vi forsøger at putte dem og derfor er det vigtigt at de forbinder det at skulle sove med noget trygt.
Denne tryghed kan skabes på mange måder, blandt andet ved at man gør det samme aften efter aften. Genkendelighed giver tryghed, barnet forberedes, det ved hvad der skal ske og de faste rutiner hjælper barnet til at slappe af og det giver barnet ro.
Tryghed skabes også ved at vi viser barnet ro, nærvær og omsorg. Når barnet mærker at vi er rolige, så bliver barnet også roligt. Når barnet mærker at vi vil barnet det godt, ja så føler barnet sig naturligt bedre. Og her er jeg f.eks. ikke tilhænger af at man sidder på værelset, med ryggen til barnet, uden at tale med barnet. For de fleste børn vil ikke opfatte dette som trygt, de vil undre sig, de vi synes at vi opfører os mærkeligt, når vi pludselig sidder der, uden at reagere på dem - vi plejer jo ikke at ignorere dem, så hvorfor opfører vi os pluselig sådan - det gør barnet utrygt og det gør at barnet så ligger og holder sig vågen, for at holde øje med os og måden vi opfører os på.
For en pige i jeres datters alder, så kan tryghed også skabes ved at give hende en bamse. Mange børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en puttebamse til sig og det kan derfor være en god idé at introducere en sådan nu. En puttebamse har den fordel, at det er barnet selv, der bestemmer behovet. Jeres datter kan putte sig ind til den og nulre sin næse efter behov og således styre dette selv, hvilket hun jo ikke kan med jer forældre. Puttebamsen er der, når hun har brug for den, uanset om hun er hjemme, passes af andre, eller skal i dagpleje eller institution.
Også en putteklud vil nogle gange være en god idé, fordi den også kan bruges, når der ammes og den kan følge med fra favn og over i seng. Den minder også lidt om de rutiner der er, når man går fra favnen ned i sengen - at ligge i mors favn og mærke mors tøj ved sit ansigt, lidt samme fornemmelse følger med, når man puttes med en klud.
Og så handler det for mig i høj grad også om at få etableret nye og ligeså gode ritualer, som barnet har haft før og gøre det gradvist. Det er for mig ikke et spørgsmål om at "tage en kold tyrker" og lade barnet græde, men derimod et spørgsmål om at de ritualer som barnet tidligere har haft, nu erstattes af noget der er mindst ligeså godt. Det er i mine øjne ikke fair for barnet, først at lære dem at sove med brystet (hvilket er en helt naturlig måde at lære dem at sove på) og så fra den ene dag til den anden forbyde det og holde hårdt mod hårdt. Det er lagt mere fair at tilbyde barnet en erstatning, et nyt ligeså godt og måske bedre ritual.
Og det kan f.eks. være at tilbyde barnet en godnatgrød, så man er sikker på at hun ikke går sulten i seng, ligesom hun kan tilbydes en kop lun mælk. Hun får på den måde mæthed og mælk som hun plejer, men på en anden måde end tidligere. Derudover kan det være en rigtig god idé f.eks. at læse en godnathistorie, hvor hun f.eks. starter med at sidde på skødet, få lidt lun mælk, få historie og derefter kommer over i sin seng hvor I så læser videre. Puttet med sin klud, sin bamse osv. som på sigt bliver substitutten for det at være i favn.
Puttetidspunktet skal naturligt være der, hvor hun er parat til at sove, og måske skal hun i en periode puttes lidt senere end hun plejer at blive, f.eks. 20 minutter senere, for at hun så er mere parat.
For en pige på jeres datters alder, så tænker jeg at et putteritual f.eks. kunne være sådan, at hun får aftensmad kl 18, herefter kommer hun i bad, gøres klar til natten, så tilbydes hun en godnatgrød, får børstet tænder og herefter er det så sengetid. I stedet for at blive ammet, så tilbydes hun nu en kop lun mælk, hun sidder på skødet, putter sig ind til jer, med en klud/bamse og får læst en lille historie. Herefter kommer hun så over i sin egen seng og I sidder lidt hos hende, læser lidt videre og hun skal så her lægge sig til at sove. Hvis hun rejser sig, så siger I "læg dig ned skat, læg dig ned", en lille kommando som hun godt kan forstå - når hun lægger sig eller sætter sig, så læser I lidt videre - så hun stille og roligt forstår, at det er meningen at hun skal ligge ned og at I er der, læser for hende, betrygger og beroliger. Måske vil hun have brug for at I holder hende i hånden og så gør I det. Hvis det er forudsætningen for at hun kan falde i søvn trygt, at I sidder og holder i hånd i 10 minutter, så er det værd at prioritere. Jeg er langt mere tilhænger af at I siger "læg dig ned skat!" og at hun selv gør det, end at hun holdes nede mod sin vilje:)
Stille og roligt så kan hun få mælk sammen med sin godnatgrød og herefter få børstet tænder, så hun får tænderne ordnet inden hun puttes - men godnathistorien er der stadig, kluden, puttebamsen osv. er der også stadigvæk. Altså hele tiden små skridt, hvor man ændrer lidt på det putteritual man har, så barnet ikke oplever store forandringer fra en dag til en anden, men også får mulighed for at følge med og synes at det er en okay oplevelse, det er stadig trygt at komme i seng.
Og hos jer vil putteritualet derfor måske lige nu, hvor hun stadig ammes, blive ændret sådan at hun ammes og samtidig har en klud eller bamse hos sig, mor læser lidt og hun lytter imens, og stille og roligt erstattes brystet så af koppen med mælk og de øvrige ting er som de plejer at være.
Håber ovenstående giver lidt idé om, hvordan jeg mener man ændre rutinerne stille og roligt og på en tryg og omsorgsfuld måde :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske