Brev:
Forvirret over indsovnings anbefalinger?
9. november 2012
Alder:
16 mdr.
Forvirret over indsovnings anbefalinger?
Hej Helen
Først lidt baggrundsinfo! :-)
Min kone og jeg bor i Oslo sammen med vores lille dejlige datter Matilde på 16 måneder. Min kone er gravid igen (uge 18) og hun har termin d. 18/4. Matilde har hele tiden været det du kalder "ugle", hun har altid sovet længe og gået sent i seng kl 21-22. Hun vågner mellem kl 7-8, men nogen gange må vi vække hende. Hun ammer stadig og det er den måde vi får hende til at sove om aftenen. Prøver at lirke brystet ud før hun sover og hun vågner ofte omkring kl 2 og får lidt og igen kl 5.
Men vi føler jo at hun skal til at slutte og specielt også når der er en ny på vej. Jeg har også nogle enkelte gange fået hende til at sove på armen med lidt musik, hvis vi har været alene hjemme, men så har hun vågnet efter en halv time og været umulig at få til at sove. Om dagen sover hun middagslur i vognen. Det er hun rigtig glad for og hun falder for det meste hurtigt i søvn.
Vi vil jo gerne afslutte amningen og få hende til at falde i søvn selv. Derfor er vi begyndt at undersøge hvad vi kan/og bør gøre! Vi har læst en del på nettet bl.a. her og så har vi spurgt vores lokale sundhedsplejske og vi bliver næsten bare mere og mere forvirret. Umiddelbart så synes vi, at det du har skrevet lyder som det bedste, men vi vil høre om du kan hjælpe os lidt mere konkret?
Vi er jo meget imod den der græde metode med at gå ud og vente 1 min, 2 min osv, da vi jo har forstået at det kan gøre at Matilde kan få svært ved at takle stress osv. Vi har prøvet at jeg som far lægger hende i seng og sidder ved siden af, men jeg føler ikke at jeg kan få hende til at slappe af, hun blev bare helt hysterisk og ude af den og efter en halv time gav jeg op.
Derfor spurgte vi som sagt sundhedsplejsken her i Oslo. Hun sagde at jeg skulle lægge hende i seng og lægge en tung hånd på hende, så hun ikke rejser sig og så skulle jeg holde ud uanset hvor meget Matilde græder. Vi sagde at vi jo var imod det der med græde metoden og stress osv. Men hun sagde at så længe jeg sad/lå ved siden af, så ville det være trygt. Hun sagde også at en halv time var ingenting, det kunne tage meget længere tid og i op til 2-3 uger!! Hun sagde at det var en anden type gråd. Her ville hun bare være "sur" over ikke at få sin vilje, hvor hun i græde/gå metoden ville føle sig forladt. Det skal siges at i Norge mener forskerne at den bedste søvn er før kl 24 og alle børn derfor skal lægges kl 19.
Så derfor vil vi gerne vide, hvad du mener om dette og hvad du synes vi skal gøre?
Hilsen en lidt rådvillig
mor og far :-)