Svar: MME, frugt og grønt
9. november 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Augusts mor
Tak for dit brev :)
Dejligt at overgangen fra Pepticate til NAN 1 er gået så fint og at han kan lide smagen af begge dele :)
Hvis I blander modermælkserstatning og vil gemme det, så skal vandet altid koges. Nogle forældre synes det er praktisk at lave f.eks. ½ liter MME og have det stående klar i køleskabet. Det giver mulighed for hurtigt at lune en flaske, ligesom man kan tage mme og bruge det i skemaden, ligesom hvis man ville bruge sødmælk. Det giver også mulighed for at give barnet smagsprøver af lidt kold mælk af en kop, hvis man har lyst til det. Og i en sådan situation skal vandet altid koges før man blander.
Men hvis I laver en flaske og vil give den med det samme, så kan I godt tage vand fra den kolde hane, lade 200 ml vand løbe ud først, komme koldt vand i flasken og så opvarme det i mikroovnen og tilsætte mælkepulver, ryste godt og herefter servere. MED mindre, at jeres dreng er født for tidligt, er født med immundefekt, hjertesygdom eller lignende for så bør man altid koge vandet der bruges til MME, så længe barnet får flaske.
Jeres dreng må gerne få koldt vand fra hanen at drikke sammen med sin skemad, så han lærer at drikke vand af kop.
Mælken han får i flasken bør serveres lun, ligesom børn der ammes får lun mælk. Men han må godt få lidt koldt at drikke af en kop - kølig MME eller kølig vand. Det vil være helt okay, når han er 5 måneder gammel. Små slurke er fint.
En brik Nan bør også opvarmes, hvis den gives i flaske. Man kan dog, hvis I f.eks. er på tur, komme brikken ned under dynen, så den er kropsvarm og kan herefter hælde den på flaske og servere den - det er praktisk. Den kan også stå i køleskabet og hældes i en kop og op den måde gives som hvis I ville give ham lidt sødmælk eller hvis I vil bruge den i madlavningen.
Han må gerne få lidt gulerod eller agurk at gumle på, nu hvor han er 5 måneder gammel. Når han bliver 6 måneder kan I give ham friske bløde frugtbåde som han kan sutte saften ud af og gumle på, ligesom han kan få ristede rugbrødsbjælker og lignende fra 6 måneders alderen. Æblebåde skal I være varsomme med at give, fordi de meget let knækker og derfor kan sætte sig fast i halsen. Det er derfor bedre at give ham f.eks. en appelsinbåd, der er blød og stadig stor nok at holde om :)
Og så skal han naturligvis altid være under opsyn, når han sidder med noget og når han er igang med at få tænder, så skal I være særligt opmærksomme, for så får han meget let bidt et stykke af ...
Jeg vil anbefale jer meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder i opskrifter, dagsplaner, idéer til hvordan I gradvist går videre så han kommer det hele igennem og der er bagerst også et register, hvor I kan slå op, hvis der er fødevarer I er i tvivl om, hvorvidt han må få :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske