Svar: Usikre på den sene aften og nat
9. november 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Augusts mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at det går bedre med jeres rytme om dagen :)
Det lyder som en rigtig god idé at indføre et ekstra skemåltid nu, så jeres dreng får grød til frokost og får grøntsagsmos til aften. Det vil være rigtig fint at lade hans mos tage udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser - han kan f.eks. få kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash eller lignende - gerne mixet på kryds og tværs, så han får så meget variation som muligt.
Det er vigtigt at I holder mængden af skemaden på et niveau, hvor han stadig har plads til mælken i maven - skemaden må ikke erstatte hans mælkeindtag men skal gives som et supplement. Det er derfor bedre at han spiser f.eks. ½-¾ dl grød eller mos, får vand af kop og drikker sin flaske inden lur - end at han spiser 1-1 ½ dl grød eller mos og så ikke drikker mælk nok efterfølgende.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Grød, evt med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske
Powernapper ofte her
Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske
Det er en rigtig god idé at holde fast i at han tilbydes flaske sen aften. Denne flaske bibeholdes ofte længe og er netop ofte med til at give en roligere nat og samtidig sikre behovet for mælk/væske. Jo mere skemad jeres dreng begynder at indtage i løbet af dagen og jo mere skemaden på sigt over tager hans flasker, jo vigtigere bliver det normalt at sikre hans indtag af netop mælk og dermed væske på ydertidspunkterne som f.eks. sen aften.
Det kan være en fordel at give flasken sen aften inden I selv går i seng, fordi det ofte vil gøre at han så efterfølgende sover mere roligt og I dermed også kan få lov til at sove lidt sammenhængende. Andre gange, så kan det dog være en fordel at give ham flasken først på natten, hvor han så vågner af sig selv - men det vil ofte gøre at I får jeres nattesøvn afbrudt og når han er vant til at få flaske sen aften og her drikker 200 ml så synes jeg umiddelbart at det er godt at bibeholde denne rutine.
Jeg tænker nemlig også at noget af den uro I oplever om natten også hænger sammen med at jeres dreng nu er blevet ældre og dermed mere mobil. Han bruger sig selv mere og mere motorisk og oplever også verden mere og mere bevidst. Det gør naturligt at han om natten får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra, ligesom han også drømmer mere for alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover. Det betyder at han om natten kan have brug for at I lægger ham om på den anden side, får dynen om sig igen, ligesom han også kan plure, småklynke eller lignende og her skal beroliges med en hånd og lidt kærtegn. Det er ikke ensbetydende med at han skal tages op eller skal have mælk.
Jeres dreng lyder til generelt at kunne have sovet længe om natten uden at få mælk og derfor tænker jeg at det er helt okay at holde fast i at han ikke behøver flaske midt nat. Det vil være realistisk at I arbejder på at han kan undvære mælk i 5-6 timer om natten - netop fordi han også får skemad, er det vigtigt at sikre hans behov, så en flaske sen aften og igen næste morgen tidlig vil være passende - vel at mærke, hvis han stadig får mælk nok dagen igennem og balancen mellem både skemad og mælk/væske findes :)
Med hensyn til hans stå op tidspunkt, så kan det godt ændre sig hen af vejen. Han er stadig ikke ret gammel og rytmen ændrer sig lidt hele tiden. Når han bliver 6-7 måneder vil han måske kunne sove middagslur lidt senere i løbet af dagen, begynder at kunne springe sin powernap om eftermiddagen over og vil måske gå lidt senere i seng og dermed også rykke på sit morgentidspunkt ... måske - jeg lover ikke noget:)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske