Svar: Desperat over tvillingedrenges søvn
8. november 2012
Alder:
22 mdr.
Kære Ida
Tak for dit brev og velkommen til :)
Ja - nogle børn står tidligt op, vi kalder dem Lærker ... andre børn er ikke til at drive i seng, dem kalder vi for ugler. Børn kan ligeså vi voksne være A eller B mennesker.
Dine drenge falder naturligt i søvn om aftenen, det går fint med at putte dem og de sover godt om natten, men de vågner en time eller to før I andre egentlig har lyst til at vågne. De har det man kan kalde for en tidlig søvnfase.
Og når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Du kan f.eks. ikke bare putte dem en time senere i seng - det får dem ikke til at sove en time længere om morgenen, ofte vil det bare gøre at de kommer til at mangle en times søvn i løbet af dagen og derfor bliver ekstra pylrede, kede af det og naturligt mangler overskud.
Vi har alle sammen en indre rytme, den cirkadiske rytme, som styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt, hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid. Og på samme måde kan det nogle gange hjælpe børnene til at sove lidt længere om morgenen, hvis du sætter mørklægningsgardiner op på deres værelse. Det er ikke hele løsningen, men det kan måske gøre at de kan sove bare 20-30 minutter længere og det er også dejligt :)
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme, hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser de? Hvornår sover de? Hvornår er de aktive? Hvordan er dagsplanen nu i forhold til, hvad der kunne være ønskeligt?
Dine drenge får den søvn de har behov for og de trives umiddelbart med deres rytme, men I forældre trives ikke med det. Og i princippet handler det om at hele deres rytme skal ændres lidt. Det kan godt lade sig gøre, men det tager tid og det kræver tålmodighed og I skal gøre op med jer selv om I vil bibeholde de lange aftener, som I rent faktisk har sammen, fordi drengene går tidligt i seng eller om I vil prioritere lidt senere morgener i stedet ... Man kan desværre ikke få det hele:)
Det er vigtigt at se på hvad tid de f.eks. spiser morgenmad. Det kan godt være at tidspunkterne for mad også skal ændres i løbet af dagen. Hvis de tilbydes morgenmad allerede kl 5, så kan de godt vågne, fordi de reelt er sultne. Derfor skal I også ændre på dette. Det kan her være en god idé at indføre en godnatgrød som del af deres putteritual.
Deres middagslur skal flyttes lidt, så de sover lidt senere og dermed også kan puttes lidt senere i seng. Deres tidspunkter for mad, aktivitet og søvn i gennem hele dagen skal altså flyttes lidt, så puttetidspunktet om aftenen bliver senere og så stå op tidspunktet om morgenen bliver senere - og det hele skal flyttes med ca 15 minutter af gangen.
Det betyder at hvis de stor op kl 5 og spiser morgenmad der, så skal du flytte tidspunktet for morgenmad med 15 minutter, altså i stedet for at de får morgenmad kl 5.30, så får de det 5.45, derefter kl 6, så kl. 6.15 osv. indtil tidspunktet passer med den nye dagsplan og ønskede rytme. Og det samme gælder så formiddagsmåltid, middagsmad, tidspunktet for middagslur osv. Så om aftenen skal de stille og roligt også puttes kl 19.15, 19.30, 19.45 osv. samtidig med at de så vågner kl 05.15, 05.30, 05.45 osv.
Nogle gange kan man flytte med 15 minutter af gangen dag for dag, andre gange er man nødt til at bibeholde den nuværende rytme et par dage, hvorefter man så flytter med 15 minutter igen.
Når man ændrer på en rytme, så vil børnene også kunne begynde at indhente deres søvn i løbet af dagen og her kan man så være nødt til at vække børnene. Normalt skal børn ikke vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover, men lige netop i dette tilfælde kan det være nødvendigt.
At ændre på en rytme, er altså noget der kræver lidt ekstra tid, forståelse og ressourcer. Det er også vigtigt at de ikke bliver syge undervejs, at der ikke sker nogen store ændringer i deres liv. Det er vigtigt at samarbejde med institutionen omkring det og lave aftaler om, hvordan man gør - og naturligvis overveje hvorfor man ændrer på tingene, hvis behov det er man dækker ...:)
Og så skal man indstille sig på at det ofte vil tage mellem 3-5 uger at ændre rytmen, vel at mærke, hvis der ikke sker uforudsete ting som sygdom undervejs :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske