Svar: Mad-spørgsmål
8. november 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Mor til dejlig datter :)
Nu hvor jeres datter er 10 måneder gammel, er det helt relevant at hun spiser samme mad som den øvrige familie. Det betyder at hun ikke skal have "specielle retter" men skal have mad, der tager udgangspunkt i jeres mad, naturligvis hvor konsistensen er tilpasset hendes alder og udvikling.
Det betyder f.eks. at hvis I får frikadeller med kartofler og sovs, så vil det være helt relevant at give hende frikadellen skåret i små bidder, som hun kan spise med fingrene eller med en gaffel og kartoflen kan gives moset med lidt sovs, som hun selv kan prøve at spise med gaffel, eller som I kan hjælpe hende med.
Det er altså godt, hvis hun stadig får moset mad, skemad, grød osv. så hun bliver mæt nok, sammen med mad i stykker. Men hun skal ikke have "babymos", det skal være familiemaden der serveres på en naturlig måde, så hun kan spise det. Der kan naturligvis være dage, hvor I spiser noget, som hun ikke kan spise og her kan I så give hende hendes egen ret, men generelt er det en god idé at lave børnevenlig mad og altså mad, der tager udgangspunkt i familiemaden.
Da børn i denne alder ofte gerne vil spise selv og bruger stor koncentration på at spise, så bliver de ofte trætte før de egentlig har fået mad nok. Derfor vil mange børn i denne alder have stor glæde af at få en godnatgrød, som en del af deres putteritual. De vil ofte godt acceptere grøden og det at blive madet som en del af putteritualet og det sikrer ofte en bedre nattesøvn, at barnet har fået et godnatmåltid. Er en grød for meget, kan man også give en banan før putning.
Jeres datter må gerne få frugtbåde - også æble og pærebåde, som hun selv kan sidde med. I skal naturligvis altid have hende under opsyn, når hun sidder med noget. Hun må også gerne få bær og frugt i mindre stykker som hun kan øve sit pincetgreb på. Jo hårdere frugten er, jo lettere vil hun kunne bide den i stykker og jo mere opmærksomme skal I være - men hun må gerne få det, når hun er 10 måneder gammel :)
Brød med kerner kan være svære for jeres datter at kapere. Det anbefales at man vælger brød med masser af fibre, men uden hele kerner til små børn. Børn skal have kostfiber fra den mad, de spiser. Kostfibre er med til at holde maven i gang. Kostfibre får man fra frugt og grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber. Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring.
Hvis I voksne spiser rugbrød med hele kerner, så må jeres datter gerne smage dette en gang imellem, men det er stadig godt at give hende brød uden for mange kerner, fordi I derved sikrer at hun optager næringen godt nok.
De fleste børn vil når de er omkring 18 måneder gamle være gode nok til at tygge grovere brød og kunne spise brød med flere hele kerner.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske