Svar: Natteroderi
8. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære R
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Det er ganske rigtigt, at det vil være rigtig dejligt og også helt relevant at arbejde på at jeres dreng nu, hvor han er 6 måneder gammel, begynder at kunne sove igennem om natten - det betyder at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk.
Det er dog en forudsætning for dette, at han får mælk nok hele dagen igennem og da han lige nu ofte kun ammes 2 gange i løbet af dag og aften, så vil han naturligt have behov for at sove brystet hyppigt om natten. Det handler ikke kun om at give ham mælk, men også om at sikre hans behov for væske og at han lige nu vågner om natten, lyder derfor som et reelt behov for at blive ammet.
Du fortæller at du giver ham skemad 4 gange dagligt nu og du fortæller at han ofte får mælk eller vand af kop til dette. Det er rigtig fint. Jeg får dog på fornemmelsen at du giver ham alt for store mængder mad og at det er derfor han ikke vil have brystet om dagen. Derfor er det vigtigt at du nu skærer ned i mængden af skemad, så han stadig drikker nok fra dig.
Det er bedre at du giver ham ½ dl grød eller mos, giver ham lidt mad i hånden at gumle på selv, tilbyder vand af kop (mælk skal han have fra dig) og at du så ammer ham derefter. I stedet for at du giver ham 1-1 ½ grød eller mos og han så afviser brystet. Små hyppige måltider vil være en god idé.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og mælk inden han skal sove næste lur. På den måde bliver det naturligt lidt afstand mellem tilbuddet af skemad og bryst og dermed også bedre plads i maven til begge dele.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30: Tilbydes ½ dl grød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: Tilbydes et par skefulde frugtmos med jerntilskud, frisk frugt i hånden vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur herefter
Frokost 11.30: Tilbydes ½ dl grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Tilbydes et par skefulde frugtmos og frisk frugt i hånden og ammes også om eftermiddagen stadigvæk
Powernapper evt. eller den springes måske over
Aften 17.30-18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos og også her begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende og vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet her variere efter hvorvidt han har sovet om eftermiddagen eller har sprunget denne lur over
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes herefter og skal så stille og roligt lære at sove uden at få bryst om natten. Altså sove indtil næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Så du er nødt til at skære lidt ned i mængden af skemad om dagen og sikre ham ekstra amninger i dagtimerne, for at han kan undvære brystet om natten. Du kan ikke stoppe natamningerne, hvis ikke du får ham til at indtage behovet om dagen...
Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke er syg, har ondt eller andet. Du fortæller at han om morgenen virker helt bleg og det er en god idé at du får lægen til at tjekke ham og at alt er som det skal være ...
Han må naturligvis gerne stå tidligt op og sove tidligere end jeg har skitseret i min plan, hvis det passer bedre til ham og jeres rytme. Planen skal du se som en guide til hvad hans behov er og hvad du kan forvente lige nu - ligesom det netop viser vigtigheden af at han få skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove igen.
Han må gerne sove i egen seng på eget værelse nu. Det er helt okay. Når du putter ham, bør mælk indgå som en naturlig del af hans putteritual, men det er vigtigt at han ikke falder i søvn ved brystet, men lige registrerer hvor du lægger ham. Det er på samme måde vigtigt at du hjælper ham med at skifte stillling, blive lagt rigtig igen, komme om på den anden side, få dynen på sig osv. om natten - uden at give ham bryst, sut eller andet i munden. Han skal lære at sove og også komme videre i søvnen uden noget i munden :)
Flaske, som I har forsøgt med, kan naturligvis introduceres, hvis I skønner at det vil være rigtig godt at han tager imod en flaske. Det vil dog kræve stor tålmodighed med den alder han har nu - du kan ikke regne med at han vil acceptere den, han vil have den ægte vare ...:) Flaske kan gives i stedet for brystet, når du ser i min dagsplan, men det er vigtigt at han stadig får sin skemad, får mad i hånden, begynder at spise mere rigtig mad, får mere og mere smagsvariation osv.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske