Brev:
Natteroderi
8. november 2012
Alder:
6 mdr.
Natteroderi
Hej Helen,
Først og fremmest tak for dine svar på mine tidligere spørgsmål - dine råd har været meget brugbare.
Problemet drejer sig denne gang om en kombination af mad og søvn. Vores søn på 6 måneder er altid vågnet en del om natten, er så blevet ammet og kunne så sove videre. Han er vågnet med alt mellem en times og tre timers mellemrum. Situationen lige nu er dog den, at han vågner stort set hver time om natten – især i nattens sidste timer. Ofte vil han ikke rigtigt spise, når jeg går ind til ham – jeg lægger ham til, og han sutter lidt, men falder så i søvn igen. Forsøger jeg i stedet blot at give ham sutten, bliver han ked af det og vil ikke falde i søvn igen. Det skal siges, at han efterhånden er blevet meget nem at få til at sove både aften og dag, han bliver puttet og falder så i søvn af sig selv, inden der er gået et kvarters tid.
Med til historien hører flere ting; for det første har han det seneste lavet lidt af en ammestrejke. Han vil kun ammes midt på eftermiddagen samt lige inden putning (ca. kl. 19) og så engang ved 21-tiden. Det er jo meningen, at vi skal trappe natamningen ned nu, eller endnu bedre stoppe den helt. Men det, synes jeg, er svært, når nu han ikke får mere mælk i løbet af dagen. Ikke mindst er det svært, når han kun kan falde i søvn igen om natten, hvis han bliver ammet/får lov at ligge lidt ved brystet. Jeg har også forsøgt at få lidt vælling i ham inden sengetid for ligesom at fylde ham op, men han nægter at tage sutteflaske (og dette uanset om den indeholder modermælk, erstatning eller vælling).
Tremmesengen på hans værelse er sammen med barnevognen hans helt faste sovesteder. For det andet er det ca. tre uger siden, at han begyndte at sove på eget værelse. Så det kan måske også være grunden til, at han vågner så tit…!?
Udover den mælk han får ved mig, får han skemad 4 gange dagligt (om morgenen, til middag, en lille smule til eftermiddag og så om aftenen.) Til maden får han MME eller vand.
Hvad tror du, det skyldes, at han vågner så ofte? Og hvordan kommer vi udover dette? Tror du, han er utryg, sulten eller andet? Og kan vi begynde at stoppe natamningerne, nu hvor han ikke får mere mælk, end han gør, i løbet af dagen? Den nuværende situation er meget lidt holdbar. Han er simpelthen så træt, når han vågner om morgenen og helt bleg. Derfor er han også allerede klar til formiddagslur kl. 8-8.30. Derudover skal jeg starte på job til januar, så jeg gruer lidt for, hvordan det skal gå, hvis nætterne stadig er som nu til den tid…
På forhånd tak for din hjælp!
Venligst R.