Brev:
Hvordan får jeg min dreng til at spise?
8. november 2012
Alder:
9 mdr.
Hvordan får jeg min dreng til at spise?
Hej Helen!
Jeg skriver også til med et andet problem/udfordring, som jeg står overfor.
Min dreng på snart 9 måneder har meget lidt appetit og kan ikke spise alle de hyppige måltider, som du har foreslået i dit første svar.
Desuden nægter han at blive madet med ske. Han vil tage alt sin mad selv.
Jeg ammer ham om morgenen kl. 5/5.30, hvorefter han får en lille portion grød kl. 7.30/8 siddende på mit skød. Jeg tror kun, at han accepterer at blive madet med ske om morgenen, fordi han er forholdsvis sulten. Jeg kan liste mundfulde i ham, hvis han selv sidder med en ske og er optaget af at undersøge og sutte på den.
Hvis han ikke er optaget af den et øjeblik, så lukker han munden såsnart jeg nærmer mig med skeen.
Det er virkelig frustrerende.
Han kan ikke spise noget typisk før efter sin første lur ved 10.30/11tiden. Her serverer jeg brødhapser med leverpostej og Philadelphiaost, kolde kogte firkanter af kartoffel, gulerod og pastinak. Der spiser han måske 1/4 -1/2 bondebrød og drikker vand af kop, som han aldrig afviser.
Jeg ammer ham kl. 13 og får nogle gange 1/2 banan i ham.
Om eftermiddagen får han igen bolle (ikke særligt meget) med pålæg og få mundfulde yoghurt med havregryn og han gnaver af æble/kiwiskiver.
Til aftensmaden sidder han i sin Triptrapstol med bakke foran sig, hvor jeg serverer det mad, vi får, skåret ud (og han kan tygge det). Han er meget interesseret i maden og undersøger den, smager på den, men jeg kan ikke made ham så lukker han munden. Han vender tallerkenen. Da han selv skal tage alt maden, så får han jo ikke spist særligt meget. Jeg prøver også at give ham en ske i hånden og liste noget i ham, men det vil han ikke.
Når han nu spiser så lidt og heller ikke vil have godnatgrød, skal jeg så servere bolle eller rugbrødshapsere også til aften, så jeg bare er sikker på at få noget i ham?
Hvordan får jeg ham til at spise og til at spise nok?
Vi har en dreng på 8, der er meget kræsen og småtspisende og en pige på 5, som spiser mange ting, men som tit lader sig "inspirere" af sin storebror og ikke kan lide det, som han heller ikke kan lide.
Derfor kan vores aftensmåltid og spisesituaitoner godt blive anstrengte tit, fordi vores pige brokker sig over det, som der er på menuen. Samtidig så har vi prøvet forskellige strategier for at få vores ældste til bare at spise nok. Han kan ikke koncentrere sig om at spise så snart, der er den mindste form for afledning og hvis han er i dårligt humør (og det er han tit).
Grunden til, at jeg nævner det her, er selvfølgelig fordi jeg er bange for, at vores yngste barn bliver kræsent og småtspisende som sin storebror.
Mange hilsner
Gitte