Brev:
Søvnproblemer 9 mdr.
8. november 2012
Alder:
9 mdr.
Søvnproblemer 9 mdr.
Kære Helen!
Tak for dit svar ang. natamninger og hensigtsmæssige søvnassociationer.
Det har en lille uge gået noget bedre for vores dreng at sove om natten.
Vi har prøvet lidt forskellige ting ift til at lægge ham.
Jeg har blandt andet prøvet at amme ham lidt tidligere før han skal puttes om aftenen, da han ellers, så snart han får brystet i munden, lukker øjnene i og ammer meget kort, før han falder i søvn.
På den måde lærer han jo ikke at falde i søvn uden at forbinde søvn med bryst og han får heller ikke så meget mælk.
Nu ammer jeg ham tidligere og når jeg så kan se, at han er ved at lukke øjnene i, så tager jeg ham fra brystet og lægger ham i seng, hvorefter jeg uden problemer kan putte ham på siden.
Selvom jeg starter tidligere, så er han bare virkelig træt og når altså kun at få et meget lille ammetår. Mit spørgsmål er så: Skal jeg bare lade ham amme videre halvt sovende på armen og så lægge ham, når ham ikke vil die mere?
Stadig så kan han vågne 1-2 gange om aftenen inden kl. 23/24 og skal have sutten alternativt tager vi ham op og lægger ham ned, når han næsten er ved at sove, da vi kan ikke berolige ham ved at vende ham om på siden og putte ham eller ae ham over panden eller vugge hofterne, som du ellers foreslår. Er det forkert?
Jeg har så ammet ham 1 gang, når han er vågnet typisk midnat og sovet videre til kl. 3, hvor han vågner og ikke vil sove igen. Der kan han være vågen 1/2 - 3/4 time. Når han så endelig falder i søvn, så sover han til kl. 5 eller 5.30, hvor jeg ammer.
Jeg har også taget ham over i vores seng ifm hans vågenperiode midt på natten uden at amme, hvorefter han falder i søvn.
Om dagen sover han bedre, men han har svært ved at klare sig uden en tredie lur sidst på eftermiddagen.
Nu er det så gået helt i den forkerte retning de sidste 2 dage, hvor han er meget urolig og kun vil sove på armen om aftenen og er helt ulykkelig. Og skriger, når jeg giver ham sutten. Hvordan kan jeg få vendt det?
Han er meget glad dreng om dagen, der indenfor de sidste par uger har lært at sidde selv, krybe og kan komme op på alle 4 og rokke. Så der er sket meget. Desuden nægter han at blive madet med ske og har ikke den store appetit, så jeg kan kun få rugbrøds- og bollerhapser samt banan i ham. Det skriver jeg til dig i et andet brev.
Mange hilsner
Gitte