Svar: A-vitamin
7. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Vitamin A er et fedtopløseligt vitamin, der findes i mange af de fødevarer vi spiser - f.eks. i fisk, mælk og æg. Vitamin A er også beta-karoten, som findes i f.eks. grøntsager og frugt med orange farver og meget mørkegrønne farver - f.eks. i gulerødder, i tomat og i spinat.
Spæd- og småbørn får hovedsageligt deres behov for A vitamin dækket via modermælk, modermælkserstatning eller andre mælkeprodukter. A vitamin er vigtig for reguleringen af cellers arveanlæg og det har også betydning for immunforsvaret.
I Danmark er der ikke problemer med A vitamin mangel, men det ses i andre udviklingslande og det er måske derfor man har tilsat ekstra A vitamin til mælken hvor du bor. Det må generelt anbefales at følge de retningslinjer, der er i det land, hvor man bor, og derfor skal dine drenge naturligvis drikke mælken, som de er glade for - ligesom du også selv skal drikke din mælk :)
Man kan godt indtage for meget A vitamin. Det anbefalede indtag er 300 RE dagligt. En RE svarer til 1 μg retinol, 12 μg beta-karoten. Tidligere anbefalede man f.eks. levertran i Danmark, fordi det var med til at sikre barnet D-vitamin. Men det anbefales ikke mere, fordi levertran også indeholder store mængder A-vitamin og der derfor kan være risiko for overdosering .. I Norge anbefales levertran dog stadig, så vidt jeg ved - så igen er der forskellige anbefalinger, alt efter hvor man bor.
Børn født for tidligt, vil have et større behov for A vitamin, fordi de ved fødslen har små leverdepoter. Derfor anbefales det blandt andet at for tidligt fødte børn tilbydes ACD-dråber og ikke kun D-dråber som er anbefalingen til børn født til tiden.
Med hensyn til din dreng på 2.5 år, så vil det være rigtig fint hvis han får mellem 350 til max 500 ml mælk/mælkeprodukt dagligt. Holder du dig inden for denne margen, så burde han få det han har behov for - og dermed heller ikke få for meget af noget. Samme mængde gælder også i forhold til dit eget indtag.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske