Svar: Dagsplan 6 mdr
7. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære lidt trætte mor :)
Tak for dit brev .. måske skulle du få familien til at sende mine bøger over til dig, så du har glæde af dem, netop fordi I nu bor uden for Danmarks grænser ...:)
Nu hvor din dreng bliver 6 måneder, så vil det være rigtig godt at øge hans indtag af skemad og begynde med flere typer grød og grøntsagsmos. Han må f.eks. meget gerne begynde med de grovere grødtyper som havregrød og øllebrød, han må gerne begynde at få mad i hånden som han selv kan sidde og gumle på. Han må også meget gerne få grøntsagsmos, der tager udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser og han skal stille og roligt igang med kød og fisk i grøntsagsmosen.
Grøntsagsmos kan du fra 6 månedersalderen lave af alle grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er en god idé at forsøge at skabe en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og stadig ammes inden han skal sove. Det vil være en rigtig god idé at du holder mængden af skemad nede, så han har plads i maven til både skemad og mælk - det vil sige at det er bedre at du giver ham f.eks. ½-¾ dl grød eller mos, vand af kop og så ammer ham inden lur - i stedet for at han f.eks. spiser 1-1½ dl skemad og han så afviser brystet eller ikke drikker mælk nok hos dig. Det er vigtigt for at han begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk om natten, at han får både mad og mælk nok hele dagen igennem.
Det vil være rigtig fint at tilbyde ham 3 måltider skemad dagligt og det vil også være rigtig godt at give lidt frugt som mellemmåltider.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes i mors seng og sover videre hos dig.
Morgen 7: Grød og tilbydes nu lidt havregrød eller lignende, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frugtmos (jerntilskud anbefales i DK), frisk frugt i håndenn at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9 som nu
Frokost 11: Grøntsagsmos og stille og roligt skal du så begynde med lidt kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller andre lidt hårde brødskorper, agurk eller lignende, som han selv kan gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes også ofte om eftermiddagen
Powernapper evt - det kommer helt an på hvor lang en middagslur han tager og hvor tidligt eller sent den ligger
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres igen med brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster. Du kan også gøre det, du gør lige nu, at du ammer ham to gange i løbet af aftenen - det er helt fint.
Midt nat 03: Denne amning skal I stille og roligt arbejde på at trappe ud, så han kan undvære brystet midt nat. At sove igennem, når man er 6 måneder vil være at sove 5-6 timer uden at få mælk ... F.eks. fra kl 23.30 til 05/06 ...
Han kan sidde i høj stol, når du giver ham skemad. Når han sidder er det kortvarigt og når han begynder at falde forover eller til siden, så er det fordi han er træt i ryggen og har brug for at komme ned på gulvet, og hvile sig igen.
Han må også gerne sidde i sin barnevogn - igen, når han falder til siden, så er han træt i ryggen. Er der ryglæn i barnevognen? Så skal du i givet fald bruge det. Så kan han ligge sig tilbage og hvile sig, når han har brug for det og han kan trække sig op at sidde, når han har styrke til det og lyst til det.
Han skal have sele på i sin barnevogn og bør derfor ikke ligge på maven i barnevognen. Han er en stor og stærk dreng nu og det er for farligt, hvis han triller ud af vognen - han kan pludselig trække sig op ved barnevognens kant eller et andet barn kan tage fat i vognen side, så den vipper - så der skal sele på nu :)
Han er for lille til at du kan begynde at rykke en masse på hans rytme. Det er dog meget sandsynligt at rytmen ændrer sig lidt i takt med at han begynder at spise mere skemad, sove lidt mere rytmisk dagen igennem osv. så på den måde arbejder tiden også for jer ...:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske