Svar: Jerndråber - hvilket mærke?
7. november 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det anbefales at give børn jerndråber dagligt, fra de er 6 måneder til de er 1 år. Hvis børn med sikkerhed får mindst 400 ml modermælkserstatning eller tilskudsblanding dagligt, behøver de ikke få jerntilskud.
Det anbefales at man giver jern sammen med lidt mad på en ske. Det kan her være en god idé at tilbyde jern sammen med frugtmos eller grøntsagsmos, fordi det kan være med til at fremme optagelsen af jernet.
Det kan være svært at dække børns behov for jern uden at give tilskud, og der er risiko for at barnet udvikler jernmangel, der kan føre til blodmangel (anæmi). Når det anbefales at give jern før barnet er 1 år, så er det for at sikre barnet et jerndepot i kroppen ved 1 års alderen.
Børn får naturligt også jern via kosten. Mad indeholder to typer jern: non-hæm jern, som især findes i kornprodukter og grøntsager, og hæm-jern, der findes i kød, indmad og fisk. Det jern, som findes i kornprodukter og grøntsager optages ikke nær så godt som hæm-jernet i kød, indmad og fisk.
Med hensyn til valg af jerntilskud, så er det korrekt at sundhedsstyrelsen tidligere anbefalede Glycifer. I dag er anbefalingen ændret, så det nu er underordnet, hvilket jernprodukt man vælger at anvende.
Det er korrekt at Glyciferdråber, er indregistreret som et lægemiddel. Man giver her 5 dråber dagligt og barnet får herigennem de anbefalede 8,8 mg jern. Fordelen er at 5 dråber er en lille mængde. Ulempen ved dem er, at de smager metallisk og at de kan misfarve tænderne og tøjet.
Jerntilskud fra Medic Team fås som dråber og som pulver (Babyfer). Giver man dråber, så gives 8 dråber dagligt, giver man pulver, så er det i doseringsposer og man giver en dosering dagligt, drysset på frugtmos eller grøntsagsmos. Fordelen er at begge typer er smagsneutrale. Dråberne misfarver ikke tænderne, men kan dog godt misfarve tøj. Pulveret misfarver hverken tænder eller tøj. Dråber skal opbevares i køleskab og det behøver Babyfer ikke.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske