Svar: Korte lure og putteritual
7. november 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til - og tak fordi du har købt et par af mine bøger og har kunne finde råd og vejledning også i dem :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Jeres datters start på livet kan naturligt godt spille ind på hendes store behov for nærhed og fysisk kontakt, ligesom det naturligt også kan have påvirket hendes søvn, at hun fra ganske lille er blevet vækket af alarmer, blodprøvetagning osv. Det kan dog også sagtens være at hun "bare" er en pige, der sover bedre om natten end om dagen og at hun holder så meget af at følge med, opleve verden og være aktiv, at hun ikke har "tid til at sove dagen væk". Det lyder nemlig som om at hun rent faktisk trives med at powernappe dagen igennem og hvis hun rent faktisk trives sådan, så er det jo okay ...
Men, når det er sagt, så vil det være rigtig godt, hvis mindst en af hendes lure kunne vare 1.5 time eller måske mere. Dette fordi det sikrer at hun kommer igennem alle søvnens stadier mindst en gang og det er generelt godt for hendes trivsel og udvikling.
I fortæller at I ofte putte hende indendøre og det er naturligvis helt okay, men I kunne godt overveje om I skulle forsøge at putte hende til middagslur i barnevognen og så gå med hende, - fordi I netop når I går så holder hende sovende. Det at holde hende i bevægelse og dermed sovende, kan påvirke hendes indre ur, så hun stille og roligt begynder at kunne sove lidt længere midt på dagen - så hun får en erfaring lagret i kroppen om netop at sove længere der. LIge nu lyder det som om at hun næsten har vænnet sig til at sove korte lure.
I må også gerne lægge jer med hende i dobbeltsengen og give hende flaske imens hun ligger ved siden af jer der. Det at putte med hende tæt midt på dagen og blive hos hende, kan nogle gange gøre at hun så sover et længere søvnstræk midt på dagen og igen at hendes indre ur bliver påvirket til at få behov for netop denne søvn. Det at ligge tæt med hende vil ofte gøre, at I med det samme, når hun er ved at vågne op, kan kærtegne hende, lade hende mærke at I er der, berolige hende med nærhed, evt. give hende lidt mere mælk og på den måde få hende videre i søvnen. Kommer I først igennem første søvnstadieskift, så vil hun ofte godt kunne sove længere derefter ...
Nu hvor hun er 7 måneder vil det være passende med 4 flasker i døgnet og disse flasker ligger ofte mest hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at flasken om formiddagen inden formiddagsluren forsvinder og flaske om eftermiddagen forsvinder også - og i stedet erstattes med mellemmåltider her.
Jeres datter skal altså stille og roligt lære at sove uden at få flaske først - og det starter om formiddagen. Frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop vil være en fin erstatning. Derudover så vil det nogle gange være en god idé at putte hende måske 20 minutter senere end I plejer at gøre, for at sikre at hun er parat til at sove. Det kan også her være en god idé at putte hende i barnevognen, evt. lade hende starte med at sidde op, kikke på verden og så først lægge hende ned, når hun tydeligt viser sig parat. Det kan her være en god idé at se på klokken for at se hvad tid hun er parat til at sove på.
I skriver at hun sover til samme tid uanset o det foregår i vogn, sele eller i sin seng og det er rigtig fint. Men det kan godt ændre sig, når hun ikke længere får flasken til at overgive sig med og derfor kan det nogle gange ændre lidt på tiden, så hun måske sover lidt senere. Det er her vigtigt at finde balancen, hvor hun stimuleres lidt ekstra, har lidt ekstra vågentid og bliver både mentalt og fysisk træt - uden at hun bliver overtræt og får sværere ved at sove ...
Om aftenen kan I ikke forvente at hun kan lægges vågen til at sove. Det er helt naturligt at hun har brug for jeres hjælp til at overgive sig til søvnen. Hun skal have sin flaske og I kan evt.give hende den i sengen - elevere hovedgærdet lidt med en lille pude under madrassen - og så lade hende få flasken, hvor hun skal sove. På den måde oplever hunikke et skift mellem favn og seng, hvilket kan være utrygt. Flasken fjernes lige der, hvor hun slipper den, kikker på jer, smiler til jer, triller om på siden og er parat til at sove - mere vågen skal hun ikke være :)
I takt med at hun bliver ældre, så vil I naturligt kunne putte hende med godnathistorie osv. og stille og roligt vil I også kunne gå fra hende, hvor hun stadig er vågen og selv lægger sig til at sove. Hun skal dog være 16 måneder eller mere, før hun begynder at kunne forstå at I ikke er forsvundet, fordi I går. Indtil da så føler hun sig forladt og alene, når hun ikke kan se jer.
Der er her naturligvis en stor fordel at I bor I en 1-værelses. Det vil give hende mulighed for hele tiden at høre jer og fornemme at I er der og på den måde kan hun være fuldstændig tryg - men hun skal stadig være ret gammel, før hun forstår det:)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Grøntsagsmosen kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 12.30-13. Prøv her evt at trille hende i barnevognen, for at se om I kan holde hende sovende i længere tid eller lægge jer med hende i dobbeltsengen og se om I på den måde kan lulle hende videre ind i en lidt længere søvn - det vil være bedst at det er luren her, der er den lange lur og ikke luren om eftermiddagen ...
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes evt. til powernap - har hun brug for en flaske, så kun ca 100 ml og stille og roligt trappes denne flaske ud.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, gerne forskellige risretter, indmaden af en frikadeller, kartofler moset med sovs, laks fra ovnen eller lignende. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Vand af kop.
Leg, hygge, evt. bad
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidsunktet variere efter hvorvidt hun har sovet om eftermiddagen eller ej og også af hvor lang den sidste lur er ..
Midt nat 03: Flaske
Det er helt okay at hun sover sit længste søvnstræk mellem kl 20 og 03.
Hvis hun begynder at sove uden at vågne midt nat, så må I vurdere ud fra hendes samlede indtag af mælk om hun er nødt til at få en flaske f.eks. sen aften inden I selv går i seng, som hun så kan spise mere eller mindre i søvne. Hvis hun har svært ved at indtage både mad nok og mælk nok, hvis hun sover hele natten uden, så er I nødt til at give hende mælk sen aften, så natten ikke bliver for lang. De fleste børn vil ikke kunne indtage både væske og mad nok over 12 timer.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske