Brev:
Korte lure og putteritual
7. november 2012
Alder:
7 mdr.
Korte lure og putteritual
Kære Helen.
Vi har en datter på 7 1/2 mdr. Hun har aldrig været den store tilhænger af søvn. Natten har dog altid været bedre end dagen og det er vi selvfølgelig glade for:-)
Hun er en stor og glad pige. Hun er 72 cm og 9,7 kg. Hun er meget meget nysgerrig og motorisk aktiv. Så nysgerrig, at jeg i perioder har måtte skærme hende lidt mht. mad og søvn. Men det har fungeret uden de store protester.
Lige et tilbageblik:
Fødslen gik rigtig fint. Hun kom til verden 12 dage efter termin, 52 cm og 4470 gr. Hun blev indlagt på Neonatal afdeling, da man fandt mislyde på hjerte og lunger. Desuden havde hun infektion i blodet. Hun var indlagt i 5 dage, hvor jeg og hendes far var der. Hun fik i disse dage taget en masse prøver; blodprøver, scanninger, EKG mm. Hun fik pencilin for af komme infektionen til livs. Hun havde flere ledninger på, som målte syre/base, hjerte mm.
Vi havde hende så tæt på som muligt. Gerne i armene om dagen. På hospitalet foretrak de, at hun lå i sin seng om natten. Jeg hørte ikke altid efter, da mit moderhjerte sagde noget andet og jeg fornemmede, at hun havde et stort behov for nærhed. Efter 5 dage fik vi lov til at komme hjem. Infektionen var væk - de kunne ikke bestemme, hvad det skyldtes og mislydende var helt væk. Vi gik herefter til kontrol, men der har intet været siden.
Jeg ammede hende i starten og det fungerede fint. Da hun var ca. 2 1/2 mdr., begyndte hun at skrige en aften da jeg lagde hende til. Hun ville ikke spise og skreg sig selv i søvn. Vi panikkede jo, da vi ikke forstod hvorfor. Min sp forstod det heller ikke, for hun lå vægtmæssigt rigtig godt - 2 kurver over gennemsnittet. Dette fortsatte oftere og oftere og tilsidst startede jeg med af supplere med mme. Dette gik fint og hun foretrak hurtigt flasken helt.
Hun aldrig har sovet meget. Nætterne har altid været bedre, skal det lige siges. Hun har altid haft stort behov for nærhed. Og det har vi givet hende. Hun har dog fra 1. dag hjemme sovet i sin egen seng helt uden problemer. Tænker, at hendes behov for nærhed, måske også skyldes hendes hårde start på livet?
Da hun var helt lille sov hun mere eller længere perioder. Men nu, i godt 4 mdr har hun sovet lure på ca. 30 min. Hun virker til at vågne efter 1. cyklus.
Dagens 3. lur, kan hun med megen hjælp, som regel komme op på 1, 5 time, for hun er jo træt efter så megen vågentid. Hun er ellers glad, når hun vågner. Enkelte gange græder hun og det er som oftest de gange, hvor vi kan få hende til at sove videre - her er hun så stadig træt, fornemmer jeg.
Jeg tænker, at så længe hun er glad og udvikler sig som hun skal, så sover hun måske alligevel dét, som hun har brug for? Det er nok, min mand og jeg der engang imellem kunne ønske os, at hun sov mere, da hun i løbet af dagen, meget gerne vil underholdes og være med i alt som vi foretager os. Men sådan er det og det fungerer, selvom vi godt kunne ønske os lidt længere træk og snart gerne ville kunne skære det ned til 2 lure om dagen, som du råder. Men da hun sover så korte lure, har det indtil nu, været nødvendigt med 3.
Nu i en alder af 7 1/2 måned er vi kommet dertil, hvor vi gerne vil have, at hun falder i søvn på egen hånd. Indtil nu har flasken og søvn været tæt forbundet og hun er faldet i søvn efter flasken. Men hun skal vel lære, at man også kan puttes lidt efter flasken og også vågen. I de sidste par uger, har jeg lagt hende over lige før hun falder i søvn, så hun registreret skiftet. Dette har gået fint. Vogn og bæresele fungerer også fint, når hun skal sove. Hun sover dog samme tid, om hun er i vogn, sele eller sengen.
Vi fortrækker, at hun sover i sin seng om dagen, da vi ellers ikke når meget andet, da hun er så meget vågen.
I aftes forsøgte vi for første gang, at lægge hende da hun var vågen. Vi gjorde således:
Efter aftensmad, leg og hygge, kom i bad og derefter i nattøj. Lidt afslapning, flaske, tandbørstning lidt sang og derefter i seng med "godnat, skat", kys på panden, hendes klud ved ansigtet og vi træk i hendes tiger, som spiller en rolig og stille melodi.
Hun begyndte hurtigt at græde, hvor jeg ikke kunne trøste hende i sengen. Måtte tage hende op - dette gentog sig 3 gange. Tilsidst måtte jeg vende tilbage til at give hende resten af flasken, hvor hun faldt hen og registrerede, at jeg lagde hende over. Herefter som hun indtil 02.30, hvor hun fik en flaske. Hun har altid fået flaske midt på natten og ikke den ved midnat. Hun har indtil nu, vågnet kl. 07.00. Nu 06.00-06.15 efter uret blev sat tilbage. Det er jo så igen ikke meget søvn. Har forsøgt at give hende en flaske kl. 06, men hun vil ikke sove længere.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
06.30 - flaske - drikker kun ca. 50 ml (skal måske ændres?)
Leg
Frugt i hånden/mos/grød, vand af kop
Ca. 09 - flaske -ca. 180 ml, sover ca. 30 min.
Leg
Frugt i hånden/grød/brød/fisk, vand i kop
Ca. 12.30 - flaske - ca. 180 ml, sover ca. 30 min.
Leg
Frugt i hånden/grød/brød, vand i kop
Ca. 15.00 - flaske - ca. 180 ml, sover 30 min og vågner, men kan ofte med en hånd på brystet sove videre. Sover så ca til 16.30-17.00.
Så hygger vi og spiser aftensmad.
Efter aftensmad, leg, hygge, evt. bad.
Får flaske ca. 20.00-20.30 og sover som regel indtil ca. 03.00, hvor hun får flaske.
Fra ca 04.30, sover hun meget uroligt.
Nogle få nætter er hun ikke vågnet og vi har derfor ikke givet hende flaske. Skal vi forsøge ikke at give hende flasken om natten længere? Jeg forsøger at give hende så meget mad, som muligt i løbet af dagen, så hun er mæt og lettere kan overgive sig til søvnen.
Har du gode råd til hvordan vi bedre kan putte hende om aften? Skal vi forsætte som nu og lade hende være mere og mere vågen? Vil det så lykkes helt automatisk? Eller skal vi "bare" forsætte som i aftes og håbe på, at hun lærer det? Jeg har din bog om søvn og mad. Begge er rigtig gode. Tror bare jeg har brug for et personligt råd. Hvordan mener du ellers vores plan ser ud?
Føler, at søvn altid har været lidt af en kamp, da hun vil være med i alt. Hun har svært ved at sidde alene i mere end 10 min og lege. Vil helst være hvor vi er og selvfølgelig helst på armen:-) Hun er glad, griner, elsker børn og mennesker, være ude. Hun er meget mild, har god tålmodighed, men kan også blive meget energisk og komme ret så meget op at køre. Så kan hun være svær at få ned igen. Hun sidder selv og vi ved, at der sker meget hos hende på nuværende tidspunkt. Hun har ikke eget værelse, da vi bor i en 1 værelses. Det går - det er vi jo vant til. Vi har dog sat et forhæng op, så hun er skærmet lidt af. Men det ændrer intet i løbet af dagen, da hun som nævnt, sover korte lure. Det kan vi sagtens leve med, selvom vi ville ønske, at hun sove længere.
Jeg håber du kan fine hoved og hale i denne lange besked.
Tusind tak for alle de gode råd, man kan finde på din side.
Kærlig hilsen
Louise